Wyzwania logistyki kontraktowej w dobie pandemii wg ekspertów z FM Logistic

Eksperci z firmy FM Logistic, czołowego operatora logistycznego w Polsce, odpowiedzieli nam na kilka pytań na temat rynku usług logistyki kontraktowej w dobie pandemii koronawirusa oraz jak sobie ich firma radzi w tej nowej, trudnej rzeczywistości.

 

WAREHOUSE MONITOR: Jak się zmienia krajowy rynek usług logistyki kontraktowej w obliczu efektów wywołanych przez COVID-19? Z jakimi wyzwaniami mierzą się dziś przede wszystkim klienci operatorów i na jakiego typu wsparcie mogą liczyć? 

Anna Galas, Senior Business Development Director, FM Logistic Central Europe: Rynek usług logistycznych, jak cała gospodarka odczuł skutki pandemii, ale były one różne w zależności od branży. Sektor FMCG chociażby w pierwszych tygodniach zanotował znaczny wzrost obrotów i operatorzy logistyczni musieli sprostać obsłudze dużych wolumenów. Producenci z tej branży nie odczuli spadku aktywności, ani sprzedaży detalicznej, zwłaszcza jeśli bazowała ona na osiedlowych niewielkich sklepach np. franczyzowych. Niepewna sytuacja na rynku sprawiła jednak, że wszyscy producenci zamrozili inwestycje i wstrzymali przetargi. Obecnie obserwujemy powolny powrót firm na rynek i ponowne otwarcie ofert. Otrzymujemy wiele zapytań i bierzemy udział w kilku dużych przetargach. Epidemia wciąż  jednak nie została opanowana, możliwe są różne scenariusze, co wpływa na wiele obszarów biznesowych, m.in. zapytania, w których klienci nie są w stanie precyzyjnie określić wolumenów. Co za tym idzie pojawiają się większe oczekiwania wobec operatorów logistycznych, którzy muszą wykazać się większą wyrozumiałością i elastycznością zarówno w kwestii powierzchni magazynowej, jak i organizacji procesów operacyjnych. Z tego też względu preferowane są duże, stabilne firmy, które są w stanie dostarczyć rozwiązania i inwestować, a nie tylko przetrwać na rynku.

 

WAREHOUSE MONITOR: W Waszej ocenie, w wymagającym 2020 r. warto optymalizację procesów logistycznych i magazynowych rozpocząć od…     

Guilhem Vicaire, Operations Director, FM Logistic Central Europe: Moim zdaniem, bez względu na sytuację rynkową, utrzyma się trend obserwowany w logistyce już od dłuższego czasu, czyli inwestycje w cyfryzację i innowacyjność. Przekłada się ona bowiem bezpośrednio na zwiększenie konkurencyjności firmy. Gdyż robotyzacja i automatyzacja procesów, poprzez poprawę bezpieczeństwa pracy, zwiększenie wydajności i eliminację błędów ludzkich, oznacza niższe koszty obsługi i skrócenie czasu realizacji zamówienia, Niestety jednak w Europie Centralnej automatyzacja jest raczej kosztowna w porównaniu z poziomem wynagrodzeń. Pozostaje też w dużej mierze uzależniona od rodzaju obsługiwanego produktu, co nie pozwala to na szybki zwrot z inwestycji, a może wręcz przynieść straty. Warto więc zachować tutaj ostrożność w inwestowaniu i wybierać jak najbardziej elastyczne rozwiązania, zwłaszcza w dobie pandemii. Są jednak obszary tj. administracja, które można optymalizować w tańszy sposób, przez RPA. Chodzi o powtarzalne, przewidywalne procesy biznesowe oparte na ściśle określonych regułach, które mogą odbywać się w wirtualnym środowisku z wykorzystaniem programów komputerowych. Wykonują one tę samą pracę, co ludzie, ale 15 razy szybciej. Pracownicy pełnią wówczas funkcję kontrolerów i wyjaśniają ewentualne niezgodności. To optymalizacja, która może szybko przynieść wymierne korzyści i oszczędności. W FM Logistic na innowacyjności między innymi chcemy budować swoją przewagę konkurencyjną, dlatego też w ubiegłym miesiącu zdecydowaliśmy się na uruchomienie programu FM OpenLab. W ramach tej inicjatywy, opartej na zasadzie win-win, wspieramy start-upy oferując im rzeczywistą przestrzeń biznesową do testowania swoich rozwiązań jednocześnie zapewniając naszej firmie pierwszeństwo w dostępie do nowych technologii.

WAREHOUSE MONITOR: Aktualny przykład – z Waszej praktyki – udanej współpracy na linii klient-operator logistyczny, odpornej również na najtrudniejsze rynkowe „zawirowania": 

Anna Galas: W związku z restrykcjami spowodowanymi epidemią COVID-19 producenci i dystrybutorzy towarów odkryli, że ze względu na zamknięte sklepy stacjonarne zostali uzależnieni od podmiotów zajmujących się handlem elektronicznym. Nie wszyscy byli na to przygotowani. Widzimy teraz bardzo duże zapotrzebowanie ze strony klientów na szybkie skonfigurowanie dodatkowego kanału e-commerce do ich klasycznego działania. Pandemia wspiera podejście omnichannel, a operatorzy muszą być gotowi na integrację systemów informatycznych i wprowadzanie rozwiązań w zakresie magazynowania dla wielu kanałów sprzedaży.

W FM Logistic mieliśmy okazję udowodnić, że jesteśmy wiarygodnym i odpowiedzialnym partnerem logistycznym dla strategii omnichannel, gdy w odpowiedzi na zamknięcie sklepów musieliśmy dostosować operację do rosnących wolumenów w kanale e-commerce dla kilku naszych klientów. Dla jednego z nich, znanego producenta mebli, skonfigurowaliśmy działania e-commerce do obsługi paczek w ciągu 5 dni. Z sukcesem przeszkoliliśmy i przydzieliliśmy niemal cały personel centrum dystrybucji (blisko 800 osób) do sektora e-commerce i sprostaliśmy oczekiwaniom klienta.

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.