Rywalizację IFOY Award 2016 - czas zacząć

 

Oficjalnie rozpoczęła się kolejna edycja międzynarodowego konkursu – International Forklift Truck of the Year Award (IFOY Award). Grono 25 międzynarodowych jurorów z 17 państw świata zadecyduje w ciągu najbliższych miesięcy o wyborze najlepszych intralogistycznych rozwiązań. Zwycięzców rywalizacji poznamy wiosną w czasie targów CeMAT 2016 w Hanowerze.

Poszukiwania rozwiązań godnych miana „intralogistycznych Oskarów” właśnie się rozpoczęły. Pod koniec sierpnia otwarty został portal zgłoszeniowy dla kandydatów. Producenci wózków widłowych, ale też producenci i dostawcy rozwiązań intralogistycznych (a więc z szeroko rozumianego obszaru logistyki magazynowej) mogą dokonać rejestracji swoich produktów, które są godne polecenia i które spełniają konkursowe warunki bazowe. Warto jednak wiedzieć, że samo zgłoszenie to dopiero początek długiej drogi, która składa się z kilku rozbudowanych etapów. W międzyczasie czekają nas, jurorów (a co za tym idzie – również i kandydatów), liczne głosowania, rozmowy, prezentacje i najważniejsza część IFOY Award – praktyczne tygodniowe testy tych kandydatów, którzy jesienią uzyskają stosowną nominację.

W tej edycji finał zmagań i ogłoszenie wyników nastąpi w czasie uroczystej gali w Hanowerze (31 maja 2016 r.), w trakcie największej intralogistycznej imprezy targowej na świecie – CeMAT 2016.

 

Zamiast pięciu jest osiem kategorii

– Mam wrażenie, że w tej edycji wybór będzie jeszcze bardziej ekscytujący, niż to miało miejsce w trakcie poprzednich – mówi Anita Würmser, szefowa jury IFOY.

Szanse na nominacje w tym roku wzrosły, albowiem międzynarodowe jury zdecydowało o wprowadzeniu nowych kategorii, co zwiększyło ich liczbę z pięciu do ośmiu. A zatem – co się zmienia?

Pozostały dwie tradycyjne kategorie wózkowe: „wózek widłowy z przeciwwagą do 3,5 t” oraz „wózek widłowy z przeciwwagą powyżej 3,5 t”. Do nich dołączyła kategoria „pojazdy specjalne”, w której rywalizować będą urządzenia specjalnego przeznaczenia, jak na przykład wózki kontenerowe czy np. wózki z udźwigiem wynoszącym więcej niż osiem ton. To znacząco poszerza możliwość zaprezentowania pełnego spektrum techniki magazynowej o urządzenia, które nie są może aż tak powszechne, ale dla wielu firm pełnią rolę kluczowych środków transportu.

Kategoria, w której rywalizacja zawsze była niezwykle zacięta i trwała niemal do „ostatniego gwizdka”, czyli „wózki magazynowe”, została podzielona na dwie nowe: „wózki magazynowe wysokiego podnoszenia” oraz „wózki magazynowe niskiego podnoszenia”. Powyższe rozwiązanie w bardziej wyczerpujący sposób oddaje faktyczny podział tego typu urządzeń w realiach magazynowych.

Jest kategoria „urządzeń prowadzonych automatycznie (AGV)”, do której dodatkowo trafiły urządzenia typu „shuttle”, a poza tym są w niej różnego rodzaju systemy transportowe, które poruszają się bez kierowcy – zautomatyzowane lub częściowo zautomatyzowane. Jak pokazuje praktyka ostatnich kilku lat – są to coraz bardziej popularne rozwiązania, również i w polskich magazynach.

Nieco zmodyfikowana została kategoria „rozwiązania intralogistyczne”, która nie koncentruje się stricte na pojazdach i urządzeniach, ale na planowaniu i wdrażaniu rozwiązań eksperckich w obszarze logistyki magazynowej. W tej kategorii będą zatem ze sobą rywalizować zastosowane z sukcesem (a więc mogące się pochwalić konkretnymi rezultatami) magazynowe projekty lub wdrożenia kompleksowych systemów intralogistycznych. Do kategorii „rozwiązań…” trafią również wyspecjalizowane implementacje programistyczne, takie jak na przykład systemy do zarządzania magazynem, oprogramowanie logistyczne, programy do zarządzania flotą magazynową...

Zupełnie nową kategorią jest „Special of the Year”. W tym przypadku nacisk jest położony na wyróżniające się techniczne detale lub komponenty, które w sposób znaczący wpływają na efektywność kosztową, środowisko naturalne lub na komfort i kondycję psychiczną lub fizyczną użytkowników wózków widłowych. Przykładowo może to być innowacyjność w obszarze ergonomii, jak np. nowatorska kabina operatora wózka widłowego, ergonomiczne elementy kontrolne, rozwiązania wspierające poziom bezpieczeństwa, ale też na przykład nowe technologie napędu.

 

Kto może powalczyć o nagrody?

Dostawcy produktów i rozwiązań intralogistycznych mogą się rejestrować na stronie www.ifoy.org. W najnowszej edycji konkursu mogą wziąć udział wózki, które są nowymi produktami, w których zastosowano przyszłościowe rozwiązania i ważne techniczne udoskonalenia. Chodzi przy tym o modele, które pojawiły się na europejskim rynku po 1 grudnia 2014 r. (a jeśli chodzi o kategorie: AGV, „Special of the Year”, rozwiązania intralogistyczne – po 1 sierpnia 2014 r.).

Decyzja o tym, jakie wózki oraz jakie rozwiązania logistyczne będą miały prawo nazywać się „najlepszymi z najlepszych”, zostanie ogłoszona w maju 2016 roku. Wcześniej jednak nastąpi proces selekcji, który składa się z kilku faz.

 

Jak przebiega wybór?

W pierwszym etapie międzynarodowe jury (pełen skład w ramce obok tekstu) nominuje najbardziej obiecujących kandydatów spośród wszystkich zgłoszonych. W ten sposób powstanie tak zwana krótka lista nominowanych. Te urządzenia zostaną następnie poddane neutralnemu testowi niezależnych ekspertów, którego celem jest zebranie maksymalnej liczby danych technicznych, wyników faktycznych pomiarów, przejazdów itp. To także czas na określenie naukowego wskaźnika „IFOY Innovation Check”, czyli wskazania cech wyróżniających kandydatów do tytułu. Członkowie jury mogą dodatkowo bowiem bazować na informacjach źródłowych to zestaw analiz przygotowanych przez specjalistów z dortmundzkiego Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML), a także przez Chair of Machine Elements and Technical Logistics na Uniwersytecie Helmuta Schmidta w Hamburgu.

Materiały źródłowe skoncentrowane są przede wszystkim na innowacyjnym charakterze wózków. Jest to ważne ujęcie, IFOY Award to bowiem właśnie określenie i opisanie innowacyjnej jakości, technologii, designu, ergonomii, bezpieczeństwa, wydajności i wpływu urządzeń na środowisko naturalne. A wszystko to oceniane przez pryzmat tego, jakie korzyści osiągają klienci – finalni użytkownicy. Informacje z zakresu IFOY „Innovation Check” w połączeniu z rezultatami niezależnych testów umożliwiają jurorom porównanie wózków z ich konkurentami w segmencie i pomagają podjąć obiektywną, możliwie najlepszą decyzję związaną z wyborem.

W tym roku procedura testowa odbędzie się na terenach targów CeMAT w Hanowerze. Test porównuje też finalistów z innymi wózkami w tych kategoriach dostępnymi na rynku. To niezwykle istotny zbiór twardych danych, które następnie pomagają nam, jurorom, w podjęciu właściwej decyzji. IFOY Test to czas poświęcony w 100 procentach na jazdy modelami nominowanych wózków, na porównania, ale też i na rozmowy jurorów z przedstawicielami firm, tak aby zarówno teoretycznie, jak i praktycznie jak najlepiej poznać oceniane produkty.

 

25 jurorów z 17 państw podejmie finalną decyzję

Samo jury z roku na rok jest coraz większe i robi się coraz bardziej międzynarodowe. Dość powiedzieć, że zrzesza obecnie 25 członków pochodzących z 17 państw, gdzie Polskę reprezentuje właśnie redakcja naszego magazynu. Ale są tam też reprezentanci państw spoza Europy. Albowiem nowo wybranymi członkami jury są: Allan Leibowitz, redaktor naczelny forkliftaction.com (Australia); Klaus Koch, redaktor naczelny wiodącego szwajcarskiego czasopisma „Logistik and Fördertechnik”, oraz Valeria Lima de Azevdo Nammur, publicystka „LOGWEB Magazine (z Brazylii). To w sumie 25 głosów przedstawicieli różnych państw i różnych klientów, co ma tę zaletę, że wybór jest naprawdę wypadkową potrzeb i oczekiwań zebranych z różnych rynków.

Warto wiedzieć, że IFOY Award ma także silne wsparcie instytucjonalne – sponsorem jest VDMA (Niemiecka Federacja Inżynierii), jedna z największych na świecie organizacji branżowych. Wydarzeniu patronuje również niemieckie ministerstwo spraw gospodarczych i energii. Partnerem IFOY są targi CeMAT, największa branżowa impreza intralogistyczna. Partnerem jest także firma Fronius – specjalista w dziedzinie ładowania baterii. W sierpniu ogłoszono, że będzie ona wspierać organizację IFOY Test.

– IFOY Award stało się synonimem dla innowacji i maksymalnej wydajności, a jury ustanawia najwyższe standardy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, technologię, ochronę środowiska i efektywność kosztową. Powyższe aspekty są kluczowe dla Fronius w dziedzinie ładowania baterii, ale też w codziennych wyzwaniach, których celem są maksymalne korzyści osiągane w projektach dla klientów. Zarówno IFOY Award, jak i Fronius zgadzają się z powyższymi wartościami, dlatego też cieszy nas fakt, że możemy odegrać swoją rolę i wesprzeć tę wiodącą globalną nagrodę – mówi Herald Scherleitner, Head of Division Perfect Charging we Fronius International.

 

Przed nami kilka gorących miesięcy z finałem na CeMAT

Najbliższych kilka miesięcy zapowiada się więc bardzo ciekawie. Jest to druga edycja konkursu, którego rozstrzygnięcie nastąpi w roku „cematowym” (targi obecnie odbywają się co dwa lata). Zapowiada to możliwość naprawdę interesującej rywalizacji. Producenci zawsze przygotowują bowiem na niemieckie targi sporo nowych propozycji, tak by mieć co zaprezentować rynkowi.

Ten fakt, a także premiery nowych wózków, które odbyły się już po zamknięciu list kandydatów do edycji IFOY Award 2015, daje nadzieję, że będziemy mieli do czynienia z wyjątkowym konkursem. Chciałoby się powiedzieć: znowu… Na pewno na tym skorzystają finalni użytkownicy wózków – klienci, albowiem dzięki rywalizacji w ramach IFOY Award otrzymają szereg praktycznych danych i informacji o nowych produktach, ich efektywności i wydajności, a także o tym, jak wypadają one na tle rynku.

Tekst: Sebastian Śliwieński, redaktor naczelny „Warehouse Monitor”, członek jury IFOY Award

 

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.