Testy, prezentacje i porównania, czyli nominacje IFOY Award 2017

 

 

W tegorocznej edycji prestiżowej, międzynarodowej rywalizacji o „intralogistyczne Oskary” udział bierze 11 nominowanych wózków i rozwiązań. Za nami jest już najistotniejszy etap zmagań – tygodniowe testy urządzeń i prezentacje rozwiązań w Monachium, w których udział wzięli niezależni jurorzy i eksperci z kilkunastu państw świata, w tym również i z Polski.

 

Hala A3 na terenie Targów Monachijskich, o powierzchni 11 tysięcy metrów kwadratowych, przez kilka dni (6-9.03) była miejscem wytężonej pracy kilku ekip. Po raz piąty w historii finaliści zmagań o tytuł IFOY Award musieli pokonać szereg zadań, aby dostarczyć międzynarodowym jurorom (szczegóły w ramce obok tekstu) zestaw maksymalnie konkretnych informacji. Tak, aby można było w maju ogłosić te rozwiązania, które są „najlepsze z najlepszych”.

Tego roku w szranki stanęło 11 kandytatów (takich producentów, jak: Crown, Jungheinrich, kickTrike, SSI SCHÄFER, Still, Tornwegge i UniCarriers) z tzw. krótkiej listy, a więc ci, którzy przeszli już etap wstępnej preselekcji. To oni zostali poddani najbardziej rozbudowanemu testowi intralogistycznemu.

– Obietnice producentów są sprawdzane i muszą zostać potwierdzone i jedynie kandydaci, którzy przejdą serię testów „śpiewająco”, mogą nazywać się najlepszymi w intralogistyce – mówi Anita Würmser, szefowa jury IFOY.

 

Czas na testy

IFOY Test jest więc czasem poświęconym w pełni na jazdy nominowanymi urządzeniami, na porównania, ale także na rozmowy z przedstawicielami firm. Wszystko po to, aby zarówno pod kątem teoretycznym, jak i praktycznym, jak najlepiej poznać oceniane rozwiązania.

Ponad 100 zaproszonych gości, włączając w to zespół testerów, jak i 30 członków jury oraz konsultantów z branży przemysłu, usług logistycznych, mediów i ośrodków naukowych, przyjechało do Monachium, aby wziąć udział w dniach testowych.

Warto wiedzieć, że IFOY Award ma także silne wsparcie instytucjonalne – sponsorem jest VDMA (Niemiecka Federacja Inżynierii), jedna z największych na świecie organizacji branżowych. Wydarzeniu patronuje również niemieckie ministerstwo spraw gospodarczych i energii. Partnerem IFOY są Deutsche Messe wraz z targami CeMAT w Hanowerze, największą branżową imprezą intralogistyczną, oraz Targi Monachijskie wraz z imprezą targową transport logistic, które w tym roku są gospodarzem finału. Partnerem paletowym IFOY jest firma CHEP, globalne przedsiębiorstwo zajmujące się oustsourcingiem firmowej gospodarki paletowej. Partnerem technologicznym IFOY jest natomiast specjalista z obszaru ładowania baterii – firma Fronius.

Członkowie jury oraz ich zespoły doradcze z branży logistycznej mieli czas i dobre warunki, aby gruntownie sprawdzić finalistów.

– Kluczowe słowa to: elektryczność, autonomiczność, intralogistyczność oraz dopasowanie produktów do potrzeb użytkowników – wylicza Anita Würmser, szefowa jury IFOY.

IFOY Test mierzy twarde dane i porównuje je z danymi maszyn w podobnych grupach dostępnych na rynku. Co ocenia test? Innowacyjną jakość, zaawansowanie technologiczne, design, ergonomię, bezpieczeństwo, efektywność kosztową, wpływ na środowisko naturalne.

 

Zmagania w kategorii „Wózki magazynowe”

W tegorocznej edycji urządzenia biorą udział w rywalizacji w kilku kategoriach. W kategorii: „wózki magazynowe” znalazły się trzy maszyny. Pierwsza z nich to iGo neo CX 20 firmy STILL (bardzo kompaktowy – jedynie 80 cm szerokości, przy 2 tonach ładowności wózek autonomiczny do komisjonowania).

 

Druga z maszyn to niezwykle uniwersalny wózek Jungheinrich EMD 115i. Ma on baterię litowo-jonową, która waży zaledwie 17 kg i którą bardzo łatwo można podładować z gniazdka elektrycznego, a to tylko jedno z całego zestawu udogodnień. Wózek jest dedykowany do pracy w sklepach, hurtowniach, sprawdzi się również przy załadunku towarów na ciężarówkę.

 

Trzeci z nominowanych pojazdów to nowy EPH 125 DTFV od UniCarriers – z mocnym silnikiem elektrycznym, może unosić ładunek o wadze 1250 kg na wysokość 12,1 m.

 

Trzy „Urządzenia specjalne”

W kategorii „Urządzenia specjalne” również mamy w tym roku trzy nominowane pojazdy. Pierwszy to WAV 60 od firmy Crown. To urządzenie wielofunkcyjne, które może pracować w tych miejscach, w jakich normalnie stosowane są wysokościowe drabiny – w wąskich i często zmieniającym się środowisku, w którym zaletą jest możliwość szybkiej zmiany lokalizacji – np. w strefach produkcyjnych. Swego rodzaju „mobilna drabina” osiąga prędkość do 8 km, może jechać i podnosić się (i opuszcza) w tym samym czasie. Efektywnie można wykonywać zadania na wysokości do 5 metrów.

Druga z nominacji trafiła do start-upowego przedsięwzięcia: kickTrike – to elektryczny transporter, rodzaj motoroweru logistycznego. Jest naprawdę szybki, bo może osiągnąć prędkość do 25 km/h. To pojazd, który z powodzeniem może transportować ładunki zarówno w dużych magazynach, jak i pomiędzy obiektami na terenie np. zespołu magazynów lub powierzchni produkcyjnych.

 

Trzeci z nominowanych to ciągnik magazynowy STILL z możliwością automatycznego ładowania i rozładunku. System transportowy STILL LiftRunner z ramami typu C eliminuje konieczność unoszenia platform przed przyłączeniem ich do ciągnika i pozwala na optymalne dostosowanie organizacji przepływu materiałów do specyfiki zakładu. Rozwiązanie przynosi szczególne korzyści w przedsiębiorstwach, gdzie ze względu na gabaryty ładunków możliwy był dotychczas tylko transport ręczny.

 

Kto rywalizuje w kategoriach: „AGV” i „Specjal of the Year”?

W kategorii „AGV” są dwie nominacje. Pierwsza to produkt będący efektem współpracy partnerskiej SSI SCHÄFER z Identytec – Automated Driveless Delivery (ADD). Druga z nominacji jest dla systemu TORsten od Torwegge.

 

 

W kategorii „Specjal of the Year” są trzy nominacje. Jungheinrich do rundy finałowej trafił z rozwiązaniem inteligentnego systemu służącego łatwej lokalizacji wózków w magazynie. STILL natomiast otrzymał nominację za baterię Power Plus Life. Dzięki obniżeniu temperatury funkcjonowania, innowacyjny akumulator daje wózkom elektrycznym zastrzyk energii, zwiększając maksymalną prędkość jazdy i przemieszczeń wideł. Trzecia z nominacji jest dla konceptu UniCarriers – Driver Presence Sensor (DPS). System DPS składa się z czujników, które pokrywają całą kabinę operatora i sprawdzają za pomocą wagi, czy kierowca jest w pojeździe.

 

 

Na początek prezentacje…

Pierwszy dzień testów w Monachium zaczął się prezentacjami dla międzynarodowego zespołu jurorów: SSI SCHÄFER, Tornwegge oraz Jungheinrich. W przypadku skomplikowanych rozwiązań lub wdrożeń warto zyskać maksymalnie dużo informacji teoretycznych, tak by zrozumie, jak to wszystko działa.

SSI Schafer oraz Identytec zaprezentowali swoje rozwiązanie: system 2Stack AGV wraz z technologią auto ID i oprogramowaniem eKanban. Innowacyjne, zautomatyzowane i bezzałogowe rozwiązanie dostawcze jest całościowym rozwiązaniem opartym na technologii AGV, przeznaczonym do pojemników na lekkie i ciężkie ładunki – dzięki któremu możliwe jest zwiększenie stopnia automatyzacji i elastyczności w zakładach produkcyjnych i magazynach.

Zespół Torwegge zaprezentował swój autonomiczny AGV „TORsten”.

Natomiast firma Jungheinrich przedstawiła swój bazujący na smartfonach wewnętrzny system lokalizacyjny dla wózków widłowych. Jungheinrich Indoor Positioning to inteligentny system, który pozwala na dokładną lokalizację wózków widłowych wewnątrz magazynu. Zsynchronizowane ze smartfonami pojazdy komunikują się z nadajników, które przekazują pozycję wózka na serwer. Za pośrednictwem aplikacji internetowej, dane mogą być dostępne na żywo w czasie użytkowania lub w późniejszym okresie do analizy.

 

… a potem czas na praktykę

Drugi dzień to dzień klasycznych testów, a więc ogrom „fizycznej” pracy dla nas, jurorów. Zestaw rozwiązań do sprawdzenia na torze testowym był ciekawy i bardzo zróżnicowany. Sprawdzaliśmy bowiem np. multifunkcjonalne urządzenie od Crown – WAV60. To urządzenie jest ciekawym rozwiązaniem dla pracowników przyjmujących, wysyłających i magazynujących małe pakunki lub produkty w ruchliwych, ciasnych przestrzeniach, a także przy kompletacji i realizacji zamówień. To rodzaj mobilnej, elektrycznej „drabiny”. Urządzenie może jednocześnie jechać i podnosić się, tak więc operatorzy mogą sprawnie przemieszczać się po zakładzie, jednocześnie opuszczając lub podnosząc podest do wymaganej wysokości jednym delikatnym i płynnym ruchem.

Ciekawym rozwiązaniem jest kickTrike – to kompaktowy i całkiem szybko poruszający się… „logistyczny motorower” – bardzo stabilny, długo pracujący na baterii pojazd, który może świetnie się sprawdzić przy transporcie średnio ciężkich ładunków (o masie do ok. 50 kg). Dzięki nisko umiejscowionej platformie kierowcy oraz trzem kołom urządzenie jest nie tylko bardzo stabilne, ale i zwrotne. Jeśli urządzenia magazynowe mogą wywoływać uśmiech na twarzach użytkowników, to kickTrike z pewnością należy do tej kategorii.

Ciekawym rozwiązaniem jest również model od Jungheinrich – akumulatorowy podnośnikowy wózek EMD115i. Elektryczny wózek EMD 115i jest wyposażony w 17 kg pojemnik na baterię litowo-jonową, który może być ładowany do 230 V. Naładowanie do 50 procent zajmuje tylko pół godziny. EMD 115i jest lekki, zwrotny i najlepiej nadaje się zarówno do prostych operacji układania ładunków w magazynie, jak i transportu na krótkie dystanse z udźwigiem do 1,6 t. Jego maksymalna wysokość podnoszenia wynosi 1520 mm. 

Testowaliśmy również autonomiczne urządzenie do kompletacji poziomej od STILL – iGo neo CX 20. To jeden z ciekawszych sposobów na rozpoczęcie swojej przygody z automatyką magazynową. Urządzenie STILL samodzielnie podąża za operatorem wykonującym działania kompletacyjne – niczym wierny pies podążający za swoim panem, pozwalając zmniejszyć średni czas wykonywania zadań nawet o 30 procent.

Interesującym rozwiązaniem jest też wózek wysokiego podnoszenia od UniCarriers – EPH 125 DTFV.

Testowaliśmy także system transportowy STILL LiftRunner z ramami typu C, który walczy o tytuł w kategorii „Pojazd specjalny” – z systemem automatycznego załadunku i rozładunku. To także możliwość zapoznania się z baterią STILL Power Plus Life. Dzięki obniżeniu temperatury funkcjonowania innowacyjny akumulator w technologii PzS daje wózkom elektrycznym zastrzyk energii, zwiększając maksymalną prędkość jazdy i przemieszczeń wideł (na przykładzie RX 60-80 odpowiednio o 14-18 i 30 procent). Ciekawym rozwiązaniem jest zaproponowany przez UniCarriers system – Driver Presence Sensor (DPS). DPS składa się z czujników, które pokrywają całą kabinę operatora i sprawdzają za pomocą wagi, czy kierowca jest w pojeździe. Takie bezpieczne rozwiązanie sprawia, że nie ma potrzeby do uruchamiania pedału lub dźwigni w celu wprowadzenia wózka w stan pracy.

 

Czas na IFOY Innovation Check

Wszystkie te urządzenia są sprawdzane w trakcie całego tygodnia testów, którego częścią jest test przeprowadzany właśnie przez jurorów. Co więcej – każde z urządzeń zostało poddane protokołowi testowemu, który składa się z 80 kryteriów, oraz czynnikowi naukowemu IFOY Innovation Check. To wskazanie cech wyróżniających kandydatów do tytułu. Członkowie jury mogą bowiem dodatkowo bazować na informacjach źródłowych – to zestaw analiz przygotowanych przez specjalistów z dortmundzkiego Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML), a także przez Chair of Machine Elements and Technical Logistics na Uniwersytecie Helmuta Schmidta w Hamburgu. Materiały źródłowe skoncentrowane są przede wszystkim na innowacyjnym charakterze wózków. Jest to ważne ujęcie, IFOY Award bowiem to właśnie określenie i opisanie innowacyjnej jakości, technologii, designu, ergonomii, bezpieczeństwa, wydajności i wpływu urządzeń na środowisko naturalne. A wszystko to oceniane przez pryzmat tego, jakie korzyści osiągają klienci, a więc finalni użytkownicy urządzeń intralogistycznych.

Co się liczy przy wyborze najlepszych rozwiązań? To wypadkowa bardzo wielu różnych elementów. Jury IFOY Award ocenia innowacyjną jakość, technologię, design, ergonomię, bezpieczeństwo, efektywność kosztową, trwałość. Kluczowe kryteria zawierają nowatorstwo, innowacyjność, korzyści osiągane przez klientów i atrakcyjność rynkową nominowanych rozwiązań.

Zwycięzca w każdej z kategorii zostanie finalnie wybrany przez jurorów – 25 międzynarodowych branżowych dziennikarzy o uznanej renomie z kilkunastu państw z całego świata. W tym roku finał odbędzie się 9 maja w czasie pierwszego dnia targów transport logistic 2017 w Monachium. Wtedy też poznamy zwycięzców poszczególnych kategorii.

 

Fot. IFOY Award

 

 

Nominacje do IFOY Award 2017

Kategoria: Wózek magazynowy

EMD 115i, Jungheinrich (elektryczny)

iGo neo CX 20, STILL (elektryczny)

EPH 125 DTFV, UniCarriers (elektryczny)

 

Kategoria: Pojazd specjalny

WAW 60 „Wave” – urządzenie wielofunkcyjne, Crown (elektryczne)

kickTrike, kickTrike (elektryczny)

Ciągnik magazynowy z automatycznym załadunkiem i rozładunkiem, STILL (elektryczny)

 

Kategoria: AGV/Schuttle

2STACK + ID.ADD, SSI SCHÄFER

TORsten, Torwegge

 

Kategoria: Special of the Year

Lokalizator wózków widłowych, Jungheinrich

Bateria Power Plus Life, Still

Driver Presence Sensor (DPS), UniCarriers Europe

 

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.