6 ważnych trendów targów CeMAT 2016 – wnioski i podsumowania

 

CeMAT, największe na świecie targi logistyki magazynowej, są bardzo wrażliwym papierkiem lakmusowym dla branży. Tegoroczna impreza szczególnie mocno ukazała kilka ważnych trendów, których – w naszej ocenie – nie można zlekceważyć i które dużo mówią o kondycji sektora. Oto, jakie „lekcje” wyciągnęliśmy z naszej wyprawy do Hanoweru na przełomie maja i czerwca.

CeMAT się zmienia. W sensie dosłownym gościom targowym przypominały o tym bannery informacyjne, na których widniała data kolejnych targów. Zaplanowano je bowiem na kwiecień 2018 r. „W kwietniu, a nie w maju lub w czerwcu?” – ze zdziwieniem powtarzała część targowych gości. Zmiana jednak nie dotyczy wyłącznie kalendarza imprez. Można przypuszczać, że za dwa lata czeka nas zwrot w nowym kierunku, bowiem CeMAT odbędzie się równolegle z HANNOVER MESSE, czyli gigantycznymi targami przemysłowymi. Zmiana symptomatyczna i zgodna z rynkowymi trendami, ale do niej powrócimy w dalszej części tekstu…

Trend 1: Zmieniają się propozycje wystawców, bo muszą się zmieniać…
Jeśli chodzi o samych wystawców, to i tym razem nie zawiedli. W dniach od 31 maja do 3 czerwca w Hanowerze zaprezentowało się około tysiąca firm-wystawców z 44 państw (z czego ponad połowa to przedsiębiorcy spoza Niemiec). Byli niemal wszyscy liderzy rynku, o mocnej i ugruntowanej pozycji, ale było też sporo niewielkich firm, które na swoich stoiskach prezentowały idee oraz swoje wynalazki, których zadaniem jest ułatwić zarządzanie logistyką magazynową, zarówno na poziomie prostych rozwiązań produktowych, jak i zaawansowanych działań operacyjnych. Goście targowi otrzymali solidny pakiet rozwiązań wspierających efektywne i inteligentne zarządzanie magazynem, wszystko zgodnie z mottem: „Smart Supply Chain Solutions”.
Pierwszy raz na targach tak licznie zaprezentowane zostały pomysły start-upów. To ważny trend, który nazwałbym odświeżającym. Niewielkie firmy, prowadzone przez pomysłowych ludzi, mają naprawdę sporo do pokazania. Co więcej – ich idee zostały w wielu przypadkach skrojone na miarę małych i średnich firm i dotykają sfery rzeczywistych problemów, z którymi się one zmagają w codziennej pracy.

Trend 2: Zmienia się struktura gości targowych
Tegoroczne badanie przeprowadzone wśród gości CeMAT 2016 pokazało, że był wyższy odsetek odwiedzających z zagranicy – aż 39 procent to osoby spoza Niemiec (w 2014 było to 30 procent). Spośród nich 62 procent osób pochodziło z krajów Unii Europejskiej, a 20 procent z Azji (w 2014 – 12 procent). Coraz większy udział odwiedzających z Azji był widoczny nie tylko wśród odwiedzających, ale i na stoiskach wystawców, na których firmy azjatyckie pokazały – w porównaniu do oferty sprzed dwóch lat – naprawdę ciekawe rozwiązania. Co więcej – były to produkty, które z pewnością nie pojawiły się w Hanowerze przypadkiem, jako element większej „trasy targowej”. Firmy z Azji produkują, mając bardzo dobrze zbadane potrzeby europejskich klientów, a goście targowi, z którymi rozmawialiśmy, wskazywali, jak bardzo szybko nadrabiany jest dystans.


Warto podkreślić, że CeMAT z całą pewnością jest imprezą, którą chętnie odwiedzają przedstawiciele polskich firm. Dla wielu gości z Polski wyprawa do Hanoweru wpisała się na stałe do kalendarza istotnych branżowych wydarzeń.
Uczestnicy z naszego kraju byli zarówno po stronie wystawców (kilkanaście przedsiębiorstw opisanych w katalogu firm jako polskie, ale i przedstawiciele polskich oddziałów zachodnich przedsiębiorstw), jak i po stronie odwiedzjących – nie było żadnym kłopotów, aby usłyszeć polską mowę. Nic więc dziwnego, że Polska znalazła się w ścisłej czołówce najliczniej reprezentowanych państw, obok takich krajów jak: Holandia, Włochy, Szwecja, Francja, Chiny, Hiszpania, Czechy, Belgia i Wielka Brytania.

Trend 3: Zmieniają się też potrzeby
Tegoroczny CeMAT był imprezą solidnie ukierunkowaną na obszary związane z automatyzacją procesów, no i podkreślaniem tego, że bez informatyzacji nie ma szans na rozwój i na pokonanie najistotniejszych wyzwań, takich jak np. konieczność przygotowania zindywidualizowanych produktów, które powinny być „na wczoraj”, przy bardzo wysoko podniesionej poprzeczce, jeśli chodzi o efektywność kosztową.
Z cytowanego już powyżej badania aż pięćdziesiąt procent odwiedzających było zainteresowanych magazynowym IT, potwierdzając tym samym obrany przez CeMAT kierunek rozwoju. I trudno się z tym trendem nie zgodzić. Pierwszy raz na targach CeMAT byłem w 2008 r. Wtedy to były targi bardzo mocno „wózkowe” – wokół tej branży najwięcej się działo, ale cały czas był to przede wszystkim obszar „produktu”. Dziś również dużo nowości pokazują wiodące firmy wózkowe i mają one ambicje (z powodzeniem zresztą realizowane), aby wyznaczać nowe kierunki w obszarze automatyzacji, transportu bezzałogowego, nowych sposobów napędzania urządzeń transportu wewnętrznego. Co więcej – ciężar przesuwa się dziś dość mocno z samego produktu (jak np. wózek, regał) na usługę (kompleksowa poprawa procesów), w której to produkt jest istotny, ale jest on tylko jednym z elementów działania.
Blisko czterdzieści procent odwiedzających przyjechało na targi z konkretnie zarysowanym planem inwestycyjnym. Niestety, nie wiemy, ilu te zamierzenia zrealizowało, ale z rozmów z wystawcami wynikało, iż faktycznie pojawiło się sporo dość konkretnych zapytań, które mogą zaowocować realizacją kontraktów.

Trend 4: Co nie jest inteligentne, to nie jest trendy
Podczas czterodniowego show, goście targowi mogli zobaczyć, że odmieniany na tysiąc sposobów „inteligentny magazyn” obecnie jest już projektem, któremu jest niezwykle blisko do realizacji. Oczywiście jeśli zdecydujemy się na odważne działania, no i stać nas na to, by inwestować w nowości…
– CeMAT po raz kolejny udowodnił, że są to jedyne targi na świecie z tak wysoką reprezentacją produktów innowacyjnych, które są praktycznie gotowe do użycia od zaraz. Dlatego też tematy dyskusji dotyczące oprogramowania oraz idei Przemysłu 4.0 były centralnymi zagadnieniami, obecnymi w prezentacjach niemal wszystkich wystawców – mówi dr Andreas Gruchow, członek zarządu Deutsche Messe.
– CeMAT to najważniejsze na świecie targi intralogistyczne. Motto imprezy: „Smart Supply Chain Solutions” zostało bardzo dobrze wybrane. Obrazuje ono to, że przyszłością procesów logistycznych będzie ich zautomatyzowanie i kontrolowanie – mówi dr Christoph Beumer, prezes BEUMER Group. – Mocno została zaakcentowana specjalna rola, jaką odgrywa IT w logistyce. CeMAT zaprezentował to, jak branża przemysłowa radzi sobie z wyzwaniami oraz w jaki sposób tworzy wartość dodaną.
Autonomiczne systemy transportowe i rozwiązania robotyzujące dla procesów intralogistycznych były z pewnością głównymi atrakcjami tej edycji targów. Niemal w każdej z hal goście na żywo doświadczyć mogli tego, w jaki sposób magazynowe zadania wykonywane były przez roboty. Inny z trendów, który był niemal codziennością na CeMAT 2016, to tzw. inteligentne okulary. Były one kolejnym istotnym elementem wielu wystaw i prezentacji targowych. Firmy wykorzystywały je do zademonstrowania nowoczesnych sposobów na zarządzanie magazynowymi procesami. Inwencja w tym temacie była niemal nieograniczona.

Trend 5: Trzeba rozmawiać, bo samodzielnie nie damy rady wyzwaniom
Jeśli miałbym wskazać najmocniejsze punkty targów w Niemczech (i nie dotyczy to tylko CeMAT-u), to wskazałbym bardzo dobrą jakościową publiczność, ale także świetne fora i prezentacje. I tym razem spotkania merytoryczne były jednymi z najważniejszych dla branży.


W hali nr 27 skoncentrowano się na systemach IT oraz na automatyzacji, czyli na nadrzędnych tematach tej edycji targów. Rozmowy dotyczyły np. analizy systemów zarządzania magazynem (WMS), bezzałogowych systemów transportujących, aplikacji magazynowych i inteligentnych urządzeń, które można zaprząc do bardziej wydajnej pomocy logistycznym managerom. We wtorek 31.05 eksperci dyskutowali o tym jak „Internet Rzeczy" i Przemysł 4.0 mogą odmienić (i już odmieniają) światową intralogistykę. Lista wyzwań była niezwykle długa, a prelegenci prześcigali się w prezentowaniu idei, które warto rozważać, np. planując strategię inwestycyjną lub działania, które mają usprawnić zarządzanie łańcuchem dostaw.
Środowy program (1.06) skoncentrowany był natomiast na trendzie opisanym jako „robotyzacja w logistyce”. Czy roboty wyeliminują pracę człowieka w negatywnym pojęciu, czy może ich zastosowanie doprowadzi raczej do wartościowego wsparcia w trakcie trudnych i monotonnych działań? Rozmówcy na forum w hali nr 25 dyskutowali o tym, jak zwiększyć efektywność w procesach intralogistycznych. Mali i średni przedsiębiorcy uczyli się również tego, w jaki sposób osiągać korzyści płynące z ciągle postępującej digitalizacji sektora logistycznego.
Przemysł opakowaniowy miał także swoje dedykowane forum, które odbyło się w hali nr 13 – tematem głównym były: wysoka dostępność, efektywność i wydajność kosztowa.
Fora były pełne zainteresowanych słuchaczy. Widać było, że dyskusja i wymiana myśli (a przy okazji i wizytówek) jest nieodłącznym elementem targów. Trudno się nie zgodzić z tezą, że wyzwania współczesnego świata są tak wymagające i tak często się zmieniają, że bez ciągłego zdobywania wiedzy, poznawania trendów i szukania inspiracji oraz rekomendacji, nie ma większych szans na odniesienie sukcesu.

Trend 6: Zmierzamy w kierunku Przemysłu 4.0 i tam też wybiera się CeMAT
Tegoroczny CeMAT pokazał, że wymagania dotyczące intralogistyki nadal bardzo szybko rosną. Rozwiązania muszą być inteligentne, wysoce elastyczne, przejrzyste, szybkie i wydajne. Wymagania wobec produkcji coraz bardziej odzwierciedlają indywidualną naturę zamówień internetowych obowiązujących w branży detalicznej. W obu przypadkach klienci (czyli również i my…) oczekują natychmiastowej dostępności, chcą też tego, aby w niemal nieprzerwany sposób cena produktu i usługi była coraz bardziej atrakcyjna dla nich. Według ekspertów sprostanie tym wymaganiom jest możliwe jedynie w nowym koncepcie Przemysłu 4.0, który umożliwia nowoczesną i wydajną integrację produkcji oraz logistyki.


To mniej więcej z tego powodu CeMAT zaplanowany na 2018 r. wystartuje jednocześnie z uznaną imprezą HANNOVER MESSE, czyli ze światowymi targami dla przemysłowych technologii. CeMAT odbywać się będzie od 23 do 27 kwietnia.
– Inteligentna intralogistyka jest obecnie kręgosłupem Przemysłu 4.0. Kiedy mówimy o zaprezentowaniu kompletnego przemysłowego łańcucha wartości, to logistyka odgrywa w nim kluczową rolę – mówi Andreas Gruchow.
– Uzyskaliśmy wiele pozytywnych opinii na temat CeMAT 2016. Wystawcy zaprezentowali dużą liczbę innowacyjnych produktów i usług. Goście doświadczyli nie tylko efektów współczesnego stanu wiedzy o intralogistyce, ale również zobaczyli bardzo wiele pomysłów i rozwiązań przyszłościowych. Technologia zbieżna z ideą Przemysłu 4.0 była w czasie targów bardzo jasno widoczna. Tym samym ulokowanie CeMAT wraz z HANNOVER MESSE w 2018 r. jest dobrą decyzją – mówi Sascha Schmel, prezes Materials Handling & Intralogistics Asociation w Niemieckiej Federacji Inżynierii (VDMA).
– Faza konceptualizacji dla CeMAT 2018 rozpoczyna się natychmiast po tegorocznych targach – mówi Andreas Gruchow. Deklaruje on, że CeMAT zachowa swój charakter i niezależny profil, ale także skorzysta z tego, że rozwiązania „cematowe” przyciągają również wielu potencjalnych klientów z branży, które reprezentowane będą na HANNOVER MESSE.
Na pewno warto obserwować, w jakim kierunku będzie zmierzał CeMAT. Perspektywa dwuletnia, w bardzo szybko zmieniającym się środowisku biznesowym, to niemal wieczność. Jednakże już tegoroczna impreza pokazała zestaw trendów, które towarzyszyć nam będą w oczekiwaniu na CeMAT 2018. I pewnie ani się obejrzymy, gdy trzeba się będzie zabrać za zebranie wniosków po kolejnym wyjeździe do Hanoweru…

 


Tekst: Sebastian Śliwieński, redaktor naczelny „Warehouse Monitor”
Fot.: Cemat – serwis prasowy

Tekst ukazał się w magazynie „Warehouse Monitor” (edycja Lato 2016). Więcej informacji o kwartalniku znajdziesz tutaj…

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.