Case study: Milion sztuk odzieży każdego dnia - magazyn LPP

 

LPP, polski potentat branży odzieżowej, jest właścicielem jednego z największych i najnowocześniejszych centrów dystrybucyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zlokalizowany w Pruszczu Gdańskim magazyn pozwala wysyłać do salonów spółki nawet 1 150 000 sztuk odzieży dziennie. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu wielu innowacyjnych rozwiązań – w tym pojazdów firmy STILL.

Odzież trafiająca do 1,5 tys. zlokalizowanych na całym świecie salonów, segregowana i nadawana jest przez centrum dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim. Choć magazyn funkcjonuje bez zarzutu od 2008 r., stale wprowadzane są innowacje technologiczne podnoszące wydajność procesów logistycznych spółki.

Tradycyjnie i automatycznie

Centrum logistyczne LPP składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to magazyn wysokiego składowania obsługujący produkty spaletyzowane. W hali o powierzchni przekraczającej 30 tys. metrów kwadratowych funkcjonują 22 wózki widłowe. Większość floty stanowią pojazdy firmy STILL. Druga część obiektu to w pełni zautomatyzowany, nowoczesny magazyn obsługujący ładunki drobnicowe. Udział tego typu zamówień zyskuje w ostatnich latach na znaczeniu w związku ze wzrostami sprzedaży za pośrednictwem kanałów e-commerce.

Jako pierwsza powstała część centrum dystrybucyjnego obsługująca towary spaletyzowane. Wybudowany na przełomie 2007 i 2008 r. magazyn podzielono na strefę wejścia z 9 bramami, strefę kompletacji, której regały są w stanie pomieścić przeszło 28 tys. palet oraz strefę wyjścia. Transport poziomy w obiekcie realizowany jest w części zasadniczej przy pomocy przenośników taśmowych o łącznej długości 2 km. Zasilają je wózki elektryczne niskiego unoszenia typoszeregu STILL FU-X. Za transport pionowy towarów na mierzące 12 m regały wysokiego składowania, odpowiadają reach-trucki STILL FM-X. Ładunki gotowe do pobrania przez ciężarówki transportowane są przy użyciu taśmociągów na rampy przy bramach wyjściowych.

– Kluczowym czynnikiem przy zawieraniu współpracy z firmą STILL był atrakcyjny stosunek jakości wózków do kosztów inwestycji. Istotne znaczenie miała dla nas również rozbudowana sieć serwisu STILL Polska, gwarantująca szybką interwencję w razie awarii – mówi Marcin Ruszewski, Kierownik Składów Celnych i Magazynów Krajowych LPP SA. – Odpowiadała nam także możliwość pozyskania wózków w oparciu o elastyczną umowę wynajmu długoterminowego. Ten sposób finansowania pozwala minimalizować koszty inwestycji i daje szerokie możliwości zarządzania flotą.

Średnia wydajność obiektu pozwala przyjąć, rozładować i posortować 300 kontenerów typu TEU na tydzień oraz wysłać do salonów i klientów 2,5 mln sztuk ubrań. Wraz z postępami automatyzacji obszaru przyjęcia, wartości te systematycznie rosną. Obecnie wózki widłowe funkcjonujące w Pruszczu Gdańskim wykonują w skali roku ponad milion operacji, polegających na zmianie lokalizacji spaletyzowanych zasobów.

Drobnicowa automatyzacja

W odpowiedzi na rosnące w ostatnich latach znaczenie zakupów realizowanych w oparciu o kanały e-commerce, centrum rozbudowano o zautomatyzowaną część obsługującą również odzież niespaletyzowaną. Łączna powierzchnia 3 składających się na nią hal wynosi 35,5 tys. metrów kwadratowych. Całość transportu w obiekcie odbywa się w oparciu o innowacyjny sorter oraz obsługujące 18-metrowe regały układnice.

– Rozwiązania zastosowane w nowym magazynie, zwanym „miniload”, robią duże wrażenie. Wyposażony w 400 slotów i 8 stanowisk indukcyjnych sorter umożliwia wydajne porządkowanie pojedynczych sztuk towaru, pozwalając jednocześnie na minimalizację przestrzeni przeznaczonej na alejki robocze – mówi Paweł Włuka, kierownik działu marketingu STILL Polska. – System stanowi ciekawą alternatywę dla przechowywania i transportowania spaletyzowanych towarów, wskazując kierunek rozwoju metod składowania ładunków drobnicowych.

 

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.