Wyciosane z właściwego drewna

Niemcy są mistrzem Europy w zwrotach. Co drugi klient online zwrócił w ubiegłym roku co najmniej jedno zamówienie - w sumie ponad 500 milionów produktów. Wysoki odsetek zwrotów w biznesie klienta końcowego stanowi również wyzwanie dla Grupy HABA. W poszukiwaniu rozwiązania o wysokim stopniu automatyzacji dla swojego dużego centrum dystrybucyjnego w Bad Rodach, producent zabawek znalazł to, czego szukał w Dematic. Dzięki modułowemu i skalowalnemu kieszeniowemu systemowi sortowania Dematic, specjalista intralogistyki oferuje elastyczne rozwiązanie w zakresie magazynowania, sortowania, sekwencjonowania i buforowania różnorodnych towarów. Dzięki temu system ten idealnie nadaje się do zastosowania w handlu elektronicznym i realizacji wielokanałowej, a w szczególności do przetwarzania zwrotów.

Grupa HABA ma swoje korzenie jako wiodący producent zabawek w Niemczech. Firma z Frankonii sprzedaje zabawki drewniane od ponad 80 lat. Oprócz klocków i kulkowych torów produkowanych z drewna pozyskiwanego ze zrównoważonej gospodarki leśnej, w ofercie znajdują się dziś także różne lalki, gry planszowe i karciane, książki, udogodnienia dla koncepcji edukacyjnych i odzież. Poza zaopatrywaniem wybranych wyspecjalizowanych detalistów i instytucji edukacyjnych, firma oferuje dużą część swoich produktów online B2C pod markami Jako-o, Fitz, Qiero! i HABA. Co najmniej 700 przesyłek na godzinę opuszcza centrum dystrybucyjne w Bad Rodach.

Efektywne zarządzanie zwrotami

Jak to jednak często bywa w handlu elektronicznym, wiele paczek wraca tą samą drogą co wychodzi. Przyczyny tego stanu są różne: Tylko w rzadkich przypadkach zwracane towary są rzeczywiście uszkodzone. Wielu klientów od samego początku zamawia kilka alternatyw i odsyła te, których nie wybrali. W innych przypadkach zamówienia nie spełniają dokładnie oczekiwań nabywców. „Większość z tych towarów to tzw. zwroty A, czyli bezbłędne produkty, które można natychmiast odsprzedać”, twierdzi Torsten Kreußel, Kierownik ds. zarządzania procesami, produkcji i logistyki w HABA Group.

 Właśnie w tym miejscu intralogistyka w HABA Gropu osiągnęła swoje granice dwa lata temu. Ponieważ wiele etapów pracy nadal było wykonywanych ręcznie. Ze względu na dużą liczbę zwrotów, czasami trwało kilka dni, zanim produkty były ponownie gotowe do sprzedaży. „W okresach szczytowych, nasz dział towarów przychodzących otrzymuje do 1500 artykułów na godzinę. Nasze zarządzanie zwrotami po prostu nie odpowiadało już dynamice dzisiejszego e-commerce”, wspomina Kreußel.

Elastyczne jak tor kulkowy

Potrzebne było zautomatyzowane rozwiązanie w celu bezproblemowego zintegrowania przetwarzania zwrotów z procesem realizacji, a tym samym skrócenia czasu dostępu. Szczególnym wyzwaniem stało się dążenie do stworzenia systemu, który można by zintegrować z istniejącymi instalacjami na ograniczonej przestrzeni - a wszystko to jeszcze w czasie pracy instalacji. Na etapie selekcji Habermaas szybko natknął się na kieszeniowy system sortowania Dematic. „Pomysł wykorzystania dotychczas niewykorzystanej przestrzeni powietrznej naszych obiektów logistycznych na elastyczny sortownik kieszeniowy od razu nam się spodobał”, wyjaśnia Kreußel.

Kieszeniowy system sortowania Dematic jest rozwiązaniem kompleksowym i wspiera zarówno typowy handel elektroniczny, jak i wysyłkę wielokanałową. Do transportu towarów system wykorzystuje kieszenie, które są zawieszone na rolkach w celu zaoszczędzenia miejsca i poruszają się na szynie napowietrznej. Dzięki modułowej budowie i zmiennej długości łańcucha, kompaktowy sortownik kieszeniowy może być zainstalowany w prawie każdym środowisku pracy. Kieszenie mogą transportować, sortować i sekwencjonować różne kształty i rozmiary produktów o wadze do trzech kilogramów. „Ponieważ mamy bardzo szeroki asortyment produktów, elastyczność i skalowalność były koniecznymi warunkami wstępnymi”, mówi Kreußel.

W pełni zautomatyzowany załadunek kieszeni

W HABA automatyczny załadunek kieszeni odbywa się na parterze bezpośrednio po obróbce zwrotów. W tym celu Dematic zintegrował pętlę taśmową pustych kieszeni i dodatkowy przenośnik taśmowy wzdłuż stanowisk pracy z istniejącą technologią transportu towarów do stacji indukcyjnej. „System ładuje do 1200 kieszeni na godzinę, z których każda może być zidentyfikowana za pomocą etykiety RFID i kodu kreskowego. Dzięki temu możemy w każdej chwili zidentyfikować, gdzie znajduje się każda pozycja w systemie”, mówi Kreußel.

Następnie pojemniki są transportowane za pomocą stromego przenośnika do dynamicznego magazynu kieszeniowego na drugim piętrze. Na dwóch poziomach, jeden nad drugim, znajduje się 18 pętli buforowych, każdy o długości 128 metrów, w których można przechowywać i przemieszczać prawie 40 000 kieszeni, aż do momentu ich ponownego przydzielenia do zamówienia. „W ten sposób zwroty są ponownie gotowe do sprzedaży już po 30 do 45 minutach”, wyjaśnia Kreußel. Artykuły nieczytelne lub towary wycofane są usuwane z obiegu i transportowane z powrotem na parter, gdzie kieszenie są automatycznie rozładowywane na stacji domowej. W tym celu Dematic zainstalował zsuwnię, która łączy stanowisko pracy z istniejącą instalacją.

Płynne i bezbłędne komisjonowanie

Nowe zamówienia kompletowane są na drugim piętrze poprzez odbiór wsadowy z bufora dynamicznego. Wymagany towar jest najpierw transportowany z bufora dynamicznego do kolektora kieszonkowego. Jest to obszar sortowania z 17 równoległymi stosami, na których produkty są przypisane do poszczególnych partii. Za pośrednictwem kolektora można wydać do 2000 artykułów na godzinę.

Po skompletowaniu partii zawierającej do 60 przesyłek, wstępnie posortowane kieszenie trafiają do dwóch stacji przepakowywania. Do rozładunku kieszeni na miejscu stworzono nową platformę wraz z podłączeniem do istniejącego systemu przenośników. Dematic był odpowiedzialny za planowanie techniczne, w ramach którego nowa platforma miała precyzyjnie odpowiadać specyfikacji kieszeniowego systemu sortowania.

Po automatycznym otwarciu kieszeni artykuły są transportowane za pomocą przenośnika taśmowego na dwa ręczne stanowiska pracy. Pracownicy etykietują je tam i umieszczają w pojemnikach, które wcześniej zostały usunięte z obiegu pustych pojemników. Przenośnik taśmowy jest sterowany za pomocą czujników, dzięki czemu pracownicy nie mieszają towaru podczas etykietowania. „Następna kieszeń nie jest rozładowywana, dopóki poprzedni produkt nie zostanie zdjęty z taśmy”, wyjaśnia Kreußel.

Z powrotem na początek

Pojemniki z danej partii (ok. 60 zamówień) czekają na stanowisku pracy, aż zostaną skompletowane, a dalszy transport jest uruchamiany przez naciśnięcie przycisku. Następnie powracają one do istniejącego systemu przenośnikowego za pomocą elementu przenoszącego i są transportowane do istniejącego bufora korytowego. Dopiero tutaj następuje konsolidacja całości partii z towarem z magazynu półkowego. „Ponieważ w wyjątkowych przypadkach możemy kompletnie skompilować zamówienia tylko ze zwrotów i dynamicznego bufora na górnej kondygnacji, kluczowa była kompletna i płynna integracja sortownika kieszeniowego z istniejącym systemem”, mówi Kreußel.

Ostateczna konsolidacja zamówień odbędzie się następnie za pośrednictwem ścianek działowych istniejącego zakładu. Wyładowane kieszenie są automatycznie ponownie zamykane, a następnie wracają na parter przez szyb transportujący, gdzie krążą w sekcji pustych kieszeni do momentu ich następnego użycia. Do załadunku można przygotować do 2000 pustych worków na godzinę.

Na górze cały czas wolna przestrzeń

Rozwiązanie Dematic znacznie uprościło proces zwrotów w HABA, podsumowuje Kreußel: „Ponowna dostępność artykułu zajmowała kiedyś kilka dni. Z kieszeniowym systemem sortowania trwa to teraz mniej niż godzinę. Dzięki temu nie tylko oszczędzamy czas i ludzi przy ponownym sortowaniu towarów z powrotem na regałach, ale także pieniądze i zapewniamy jeszcze większe zadowolenie klientów dzięki krótszym czasom dostaw”.

Sortownik kieszeniowy nie osiągnął jeszcze pełnego zakresu wydajności. Dzięki modułowej budowie kieszeniowy system sortowania może być później rozbudowany. Dematic zwrócił na to uwagę również w HABA i uwzględnił ewentualną rozbudowę przy planowaniu instalacji. „Dzięki pięciu dodatkowym zwrotom w kolektorze kieszonkowym oraz trzeciemu stanowisku przepakowywania, będziemy mogli w przyszłości bez większego wysiłku zwiększyć pojemność", mówi Kreußel. W ten sposób HABA jest również przystosowany do rosnących wymagań handlu elektronicznego. 

 

O grupie Dematic:

Dematic jest innowatorem w dziedzinie intralogistyki, który projektuje, buduje i wspiera inteligentne, zautomatyzowane rozwiązania dla środowisk produkcyjnych, magazynowych i dystrybucyjnych. W bazie klientów znajdują się jedne z wiodących światowych marek, które dzięki instalacjom Dematic napędzają przyszłość branży detalicznej. Globalna sieć Dematic z centrami rozwoju, zakładami produkcyjnymi i punktami serwisowymi, zatrudniająca ponad 10 000 pracowników w ponad 25 krajach, pomogła w realizacji ponad 6000 instalacji dla klientów. Dematic, z siedzibą w Atlancie, Georgia, USA, jest członkiem KION Group, jednego z wiodących światowych dostawców automatyki magazynowej, urządzeń transportu bliskiego, rozwiązań dla łańcucha dostaw i związanych z tym usług.

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.