ANALIZA: NA CHŁODNO O MAGAZYNOWYM BEZPIECZEŃSTWIE

Dlaczego obecnie, pomimo dostępności zaawansowanych systemów zwiększających bezpieczeństwo, w logistyce wciąż dochodzi do tak wielu wypadków w miejscach magazynowania? Sytuację rynkową komentujeJarosław Kociszewski, prezes i dyrektor zarządzający ELOKON Logistics.

POZNAJ ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI PRAWNEJ I ZAWODOWEJ SZEFA MAGAZYNU

O konieczności zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pracy w magazynach mówi się ostatnio dosyć często. Na rynku dostępne są oraz bardziej zaawansowane systemy i rozwiązania, które mają chronić ludzi i mienie. Stan techniczny parku maszynowego obecnego w magazynach z roku na rok ulega poprawie. W coraz większej liczbie obiektów wprowadzona jest automatyzacja procesów logistycznych (pełna, częściowa lub w wybranych obszarach), która poprzez wyeliminowanie czynnika ludzkiego znacząco zmniejsza liczbę wypadków. Diagnoza stanu bezpieczeństwa w procesach składowania, dystrybucji i logistyki wewnętrznej w Polsce powinna być optymistyczna… Rzeczywistość jest jednak inna.

Niemal codziennie w polskich magazynach dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń, a statystycznie co trzy dni do wypadku. Zaledwie w ostatnim roku PIP odnotowała 138 ciężkich wypadków, spośród których aż 16 zakończyło się tragicznie. Jakie są najważniejsze przyczyny takiego stanu rzeczy?

 

Własna organizacja pracy, czyli jak sobie ułatwić i obejść przepisy

Po części winę za to ponosi nasz sposób podejścia do przepisów dotyczących bezpieczeństwa pracy. Różnica w mentalności między Polską a przykładowo takim krajem jak Niemcy jest bardzo wyraźna. Tam naturalne jest, że przepisów się przestrzega, a nie „dyskutuje się” z nimi. W Polsce często podejmowane są próby ich obejścia, aby osiągnąć lepszą efektywność, czy obniżyć wydatki. To konsekwencja naszej narodowej cechy, jaką jest kombinowanie, która choć często może być także pozytywna, w tym wypadku niesie za sobą poważne zagrożenia. Idee optymalizacji, technologie składowania i transportu wewnętrznego oraz metody na zapewnienie bezpieczeństwa, są już wypracowane i należy się do nich stosować. Oczywiście, rozumiem kwestię optymalizacji kosztów, bowiem nie zawsze można wdrożyć najlepsze, lecz drogie rozwiązanie. Należy jednak dążyć do osiągnięcia jak najwyższego poziomu, bowiem stosowanie tylko półśrodków czy rozwiązań kompromisowych na zasadzie łańcucha zagradzającego korytarz roboczy, piktogramów ostrzegawczych, dodatkowych regulaminów dla pracowników – nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

 

Presja efektywności

Normalną rzeczą jest, że parametr czasowy związany z realizacją procesów logistycznych odgrywa coraz większą rolę, ponieważ bezpośrednio przekłada się na kwestie kosztów, przychodów i zysków danego przedsiębiorstwa. Jednak nacisk na osiąganie coraz większej efektywności często stoi w konflikcie z możliwościami i koniecznością zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Patrząc zaś na to z innej strony dochodzimy do wniosku, że te dwie kwestie są ze sobą nierozerwalne, bowiem szybkość realizacji procesów ma swoje granice – technologiczne, operacyjne czy wydolnościowe, a ich przekroczenie powoduje powstanie poważnych zagrożeń. Pośpiech przynosi więcej szkody niż pożytku, a co za tym idzie, osiąga się zupełnie odwrotny efekt. Procesy logistyczne muszą być obliczane i opisywane z uwzględnieniem bezpieczeństwa pracy.

 

Gdy zawodzi człowiek

Brawura i pośpiech to codzienny widok podczas prac logistycznych w wielu przedsiębiorstwach. Operatorzy wózków widłowych łamią ustalone w zakładach zasady – na przykład: przekraczają dozwoloną prędkość, jeżdżą zbyt dynamicznie i niebezpiecznie, powodując kolizje, nadmiernie obciążają wózki, wykorzystują je w niewłaściwy sposób lub zupełnie do innych celów, w końcu „pomysłowość” nie ma granic... Nie brakuje przypadków wyjątkowo lekkomyślnych zachowań (jak chociażby „wyścigi” wózkami). Na dodatek presja czasu sprawia, że przeładunek niekiedy odbywa się bez należytej uwagi i koncentracji. Często niedostatecznie wyszkolonym pracownikom brakuje odpowiednich umiejętności, doświadczenia, a nawet wyobraźni. Niestety, zdarza się to również wśród kadry nadzorczej, nie mówiąc już o sytuacjach, gdy tego nadzoru w ogóle nie ma.

 

Cena bezpieczeństwa

Wreszcie, jednym z ważniejszych czynników, które odpowiedzialne są za ostrożne podejście wielu przedsiębiorców do inwestycji w bezpieczeństwo, są ograniczone fundusze. Koszt zakupu urządzeń transportu wewnętrznego jest wysoki. Systemy bezpieczeństwa i kontroli, czy też inne doposażenie wózków widłowych, traktowane są jako dodatkowy wydatek, częstokroć zbędny. Okazuje się więc, że zdrowie i życie ludzkie, choć uważane za dobro najważniejsze i bezcenne, w praktyce posiada swoją wartość… Tymczasem wielu menagerów zarządzających magazynami nie docenia wymiernych korzyści płynących z ograniczenia liczby szkód i wypadków. Pod uwagę należy wziąć nie tylko materialne straty wynikające z zaistniałych zdarzeń, ale także koszty absencji, przestojów, wyłączenia z pracy sprzętu lub części obiektu magazynowego.

 

 

Strategia biznesu i zarządzanie

Wbrew pozorom inwestycja w rozwiązania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa nie może być postrzegana jako tylko i wyłącznie aspekt kosztowy, ale przede wszystkim jako bardzo ważny element składowy globalnej strategii zarządzania przedsiębiorstwem.

To nie tylko kwestia wymiernych korzyści w postaci redukcji kosztów związanych z wypadkami i szkodami, ale również wizerunku firmy. Nacisk na jakość i bezpieczeństwo są metodą na osiągnięcie przewagi nad konkurencją i uzyskanie właściwej pozycji na rynku.

 

O AUTORZE:

Jarosław Kociszewski, prezes i dyrektor zarządzający ELOKON Logistics

Posiada 25 lat doświadczenia z różnych branż przemysłowych. Od 10 lat związany zawodowo z Grupą ELOKON, w której odpowiedzialny jest za rozwój działalności w zakresie bezpieczeństwa i eksploatacji wózków widłowych oraz magazynów. Obecnie – prezes i dyrektor zarządzający ELOKON Logistics, firmy zajmującej się dystrybucją i sprzedażą systemów bezpieczeństwa oraz innych urządzeń kontrolnych, a także usług doradczych dla logistyki.

 

 

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookies, prosimy opuść stronę lub zablokuj takie pliki w ustawieniach swojej przeglądarki.