Czas na biurowy Work Place w obiektach logistycznych

Przestrzeń biurowa zlokalizowana przy magazynach niekoniecznie musi dłużej kojarzyć się z obowiązkowym zapleczem socjalno-administracyjnym. Może być pełnoprawną powierzchnią biurową skrojoną pod to, kto, w jaki sposób i kiedy w niej pracuje.

Co można zrobić, aby taki plan urzeczywistnić? Przedstawiamy komentarz Igora Roguskiego, dyrektora Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Europa Środkowo-Wschodnia, BNP Paribas Real Estate Poland.

Pierwsze miesiące pandemii pokazały, że magazyny, obiekty logistyczne i w ogóle cały logistyczny ekosystem są jak na razie bardzo odporne na wirusa. To bardzo ważna informacja, szczególnie, jeśli spojrzy się na nią pod kątem rozwoju całego sektora. A także perspektyw, na które wpływ będą miały z jednej strony nowe zachowania i potrzeby konsumentów, a z drugiej bariery i ograniczenia wewnątrz samego sektora. Już dziś wiemy, że w cieniu pandemii e-handel urośnie w tym roku o około 30 %, a więc logistycy mogą zacierać ręce. W praktyce oznacza to też, że sektor – w odróżnieniu od handlu, który mierzy się z wieloma wyzwaniami czy zupełnie przeorganizowanej pracy w biurach – nie zostanie zawieszony, a także nie wybiera się i nie wybierze się na home office.

Biuro, czyli pełnoprawny element magazynowej układanki

Organizacja pracy w magazynach i obiektach w czasie pandemii pokazała, jak ważnym elementem tej układanki jest nie tylko to, co dzieje się w halach, ale także to, jak zorganizowane i zaplanowane jest biuro. Biuro przy magazynach, które niestety wśród wielu budzi skojarzenia obowiązkowego zaplecza socjalno-administracyjnego, niż pełnoprawnej powierzchni biurowej skrojonej pod to kto, w jaki sposób i kiedy na niej pracuje. To pytania, na które coraz częściej staramy się odpowiadać – wspólnie z projektantami z naszego działu Project & Development Consultancy – przed inwestorami i deweloperami, ale w pierwszej kolejności przede wszystkim przed użytkownikami danej przestrzeni. Patrząc szerzej na sektor logistyki magazynowej trzeba głośno powiedzieć, że nie ma odwrotu od filozofii Work Place w myśleniu, projektowaniu i budowaniu, a potem także w zarządzaniu biurami będącymi częścią obiektów logistycznych. Takie podejście to już nie teoria, tylko praktyka. Na tapecie mamy kilka projektów, w których wykonaliśmy dokładną analizę potrzeb pracowniczych i potencjałów biznesowych, żeby móc mądrze zaplanować i zaprojektować nowe, lepsze biura. Z lepszymi warunkami do pracy, które są dostosowane do charakteru i specyfiki najemcy, a ta w każdym przypadku jest inna. Nasze realizacje dowodzą tego, że przymagazynowe biuro może być nie tylko funkcjonalne, ale też ekologiczne, doświetlone dziennym światłem, z ciekawą architekturą, a nawet muralami i grafiką użytkową, przyjazne roślinom i wykończone materiałami pochodzącymi na przykład z recyklingu. Może być też, podobnie jak biura w nowoczesnych budynkach w centrach miast, naszpikowane nowoczesnymi technologiami, z obowiązkowymi mobilnymi systemami meblowymi, które w kilka chwil pozwalają na dowolne przearanżowanie danej przestrzeni. Przy planowaniu i projektowaniu takiego biura zawsze mamy na uwadze specyfikę pracy w danej części biura, warunki akustyczne jakie w niej powinny panować czy warunki oświetleniowe.

Siedziba firmy jak najbliżej centrum operacji logistycznych

I mówimy tu zarówno o nowopowstających obiektach, ale też o tych, które już funkcjonują i dają duże pole do popisu w zakresie podnoszenia efektywności powierzchni biurowej czy uzupełniania jej o nowe, potrzebne funkcje. Zrywanie z myśleniem, że Work Place jest zarezerwowany jedynie dla nowoczesnych biurowców w centrach miast ułatwia fakt, że firmy z roku na rok są coraz bardziej zainteresowane urządzaniem swoich siedzib bezpośrednio przy operacjach logistycznych. Wiele wskazuje na to, że łapiące wiatr w żagle firmy korzystające na pandemii, znacznie chętniej będą urządzać swoje biura poszukując synergii i usprawniając pracę osób z różnych działów. Istotne stanie się to, kto z kim współpracuje, jak często, w jakich porach dnia i jaki ma to wypływ na wykorzystanie biurowych zasobów. Mając oczywiście na uwadze, że planowanie i projektowanie biur przy obiektach logistycznych przypomina trochę zszywanie dwóch organizmów, które z jednej strony mają inne funkcje, ale z drugiej, mają też części wspólne i muszą grać ze sobą jako całość. Mówimy tu o lokalizacji stref socjalnych dla pracowników magazynowych z uwzględnieniem poszczególnych stref magazynu czy umiejscowieniu stref copakingowych – które z natury rzeczy angażują większą liczbę pracowników niż na przykład operacje wykonywane wózkami widłowymi – w taki sposób, żeby pracujące w nich osoby nie musiały pokonywać setek metrów chodząc do i z biura. Zręczne planowanie to także umiejętność wplecenia w całość infrastruktury – na przykład prasokontenery – której na próżno szukać w niemagazynowych biurowcach.

Czas na realną zmianę myślenia

Atutem podejścia Work Place'owego jest też to, że podobnie jak w przypadku nowopowstających obiektów równie dobrze sprawdza się ono w biurach, które już funkcjonują. Dla nas często momentem zaczepienia jest decyzja o rozbudowie zespołu i powiększeniu powierzchni biurowej. Z praktyki wiem, że to najlepsza, a często jedyna okazja, żeby czujnie przyjrzeć się miejscu pracy jako całości. Żeby móc zaplanować je na nowo, podnieść efektywność i znacznie poprawić komfort pracy, nie na rok, ale na lata. Zmiany w takich właśnie biurach odbywają się w oparciu o warsztaty i partycypację pracowniczą, które pozwalają odpowiedzieć nie tylko na pytania o to, na ile czyjaś praca wymaga współpracy z innymi działami, a jeśli wymaga to jak często i z jakimi, ale również o to, jakie elementy w codziennej pracy są ważne, co ją usprawnia, a co hamuje. Dla wielu firm pandemia, lockdown, a także pewna trudność w średnio i długookresowej ocenie całej sytuacji i jej konsekwencji była – i uważam, że jest i nadal będzie – czasem biznesowej i organizacyjnej refleksji. Po wiosennym rollercoasterze, w którym firmy na szybko przeorganizowywały nie tylko strategie biznesowe, ale też modele pracy, dziś jest czas na rozmawianie o rozwiązaniach zorientowanych nie tylko na usprawnianie i optymalizowanie pracy, ale przede wszystkim na pracowników, ich bezpieczeństwo, digitalizację oraz na jakość pracy. Przed pracodawcami duże wyzwanie nadania nowego kształtu nie tylko przestrzeniom do pracy, ale też ich kulturom organizacji. Postpandemiczne biura, również te sąsiadujące z magazynami i obiektami logistycznymi, zdrowe, rozwiązujące rzeczywiste problemy, pomagające pracować efektywniej pozytywnie przełożą się na postrzeganie i sposób wykonywania pracy.

Igor Roguski

dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Logistycznych na Europę Środkową

i Wschodnią w BNP Paribas Real Estate Poland

Pracuje w części agencji specjalizującej się w doradztwie w obszarze nieruchomości przemysłowych.

Przez ponad 20 lat zbierał doświadczenie w firmach z branży logistycznej takich firm jak FM Logistic, DHL oraz Wincanton. Odpowiadał za prace rozproszonych zespołów zarówno pod kątem rozwoju biznesu, opieki nad kluczowymi klientami, jak również zarządzania procesami operacyjnymi. Współpracował z firmami z różnych branż. W relacjach z branżą nieruchomości występował jako najemca. Dzięki temu posiada doświadczenie niezbędne do właściwego identyfikowania potrzeb klientów. Dysponuje również wiedzą pozwalającą wzbogacać ofertę agencji o dodatkowe pierwiastki biznesowe, związane z dopasowaniem powierzchni magazynowej pod kątem strategii logistycznej, dostępności pracowników, ale również wyposażenia obiektu w elementy infrastruktury, jak np. regały wysokiego składu, antresole etc.

Igor Roguski płynnie mówi w języku angielskim. Porozumiewa się też w języku szwedzkim i hiszpańskim.

 

O firmie BNP Paribas Real Estate

BNP Paribas Real Estate jest wiodącym europejskim dostawcą usług w zakresie nieruchomości oferującym usługi obejmujące cały cykl życia nieruchomości: Inwestycje

Budowlane, Transakcje, Doradztwo, Wyceny, Zarządzanie Nieruchomościami oraz Zarządzanie Inwestycjami.

Na terenie Europy Środkowo-Wschodniej BNP Paribas Real Estate świadczy usługi w zakresie: Rynki Kapitałowe, Zarządzanie Nieruchomościami, Wynajem Powierzchni Komercyjnych, Wyceny i Transakcje. Wszystkie serwisy wspierane są przez Dział Analiz Rynkowych i Doradztwa, który dostarcza informacji ułatwiając klientom BNP Paribas Real Estate podejmowanie najlepszych długoterminowych decyzji biznesowych.

Kompleksowe usługi BNP Paribas Real Estate obejmują wszystkie rodzaje nieruchomości, włączając w to powierzchnie biurowe, powierzchnie handlowe, powierzchnie magazynowe i przemysłowe.

Bez względu na charakter potrzeb związanych z nieruchomościami firma oferuje swoim klientom wiedzę i doświadczenie: począwszy od etapu planowania oraz realizacji projektu budowlanego, poprzez zagospodarowanie powierzchni i zarządzanie nią, a skończywszy na tworzeniu i podnoszeniu wartości.

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

COPYRIGHT © Warehouse Monitor 2021

 

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.