Grupa Raben podsumowała pandemiczny 2020 rok

Pandemia COVID-19 zmieniła światową gospodarkę i sposób prowadzenia biznesu. Mimo to,  Grupa Raben zakończyła miniony rok osiągając przychody powyżej 1,26 mld euro. Znaczący udział miały w tym wyniki osiągnięte przez Raben w Polsce.

Przeczytaj i dowiedz się:

  • Jakie główne wyzwania stanęły przed Grupą Raben w 2020 roku?
  • Jakie wyniki osiągnął operator logistyczny w Polsce?
  • Jakie inwestycje - w obiekty operacyjne, technologie i systemy zarządzania - podjęto w ostatnim roku?
  • Jak pandemiczny rok może wpłynąć na pozycję Grupy w kolejnych latach

Globalny operator logistyczny uznaje miniony rok za udany. Grupa osiągnęła przychody na poziomie 1,26 mld euro. Wśród głównych branż obsługiwanych przez nią w 2020 r. znalazły się: żywność (30 procent), technologie konsumenckie (21 procent), automotive (17 procent), retail (12 procent) chemia (11 procent) oraz FMCG non-food (9 procent). W ramach europejskiej sieci logistycznej największą część usług świadczonych przez Grupę stanowił transport drogowy (66 procent), dalej logistyka kontraktowa (13 procent), FTL (8 procent), Fresh Logistics (8 procent), integrator procesów logistycznych (4 procent) oraz sea & air (1 procent).

Za Grupą ważny rok, istotny też dla wyników w kolejnych latach

– Rok 2020 był pełen wyzwań. To co wydarzyło się w tym okresie na rynku transportowym będzie miało znaczne przełożenie nie tylko na 2021 roku, ale również na kolejne lata. Pandemia zmieniła rzeczywistość biznesową każdej firmy działającej na rynku. Naszym zadaniem było utrzymanie ciągłości operacyjnej nie tylko naszej firmy, ale przede wszystkim naszych klientów. Niekorzystna sytuacja gospodarcza nie oznaczała dla nas braku aktywności, wręcz przeciwnie podjęliśmy szereg działań, aby skutki obecnego stanu rzeczy były dla nas wszystkich jak najmniej dotkliwe – mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben. – Początkowo nowa sytuacja wywoływała wiele niepokojów, natomiast my zaczęliśmy się zastanawiać jakie szanse daje nowa rzeczywistość, co możemy zrobić lepiej, w jaki sposób możemy rozszerzyć portfolio naszych usług. W przypadku naszej firmy pandemia przyczyniła się do rozwoju cyfryzacji i digitalizacji procesów, min. przyspieszając budowanie logistyki w duchu paperless oraz wprowadzenie usługi PCD czyli potwierdzenia dostawy zdjęciem. Jestem przekonany, że odpowiednie podejście do kryzysu, do którego przystępuje się z przemyślaną strategią, może być szansą.

– Miniony rok zaskoczył nas niespotykanymi do tej pory ograniczeniami związanymi z organizacją pracy. Był to sprawdzian dla menadżerów związany z komunikacją z pracownikami przebywającymi na home office oraz zapewnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa dla pracowników, którzy nie opuścili swojego miejsca pracy – kierowców oraz pracowników magazynowych – komentuje Anita Koralewska-Ratajczak, Head of HR Grupy Raben.

Jakie były wyniki Raben w Polsce?

– Branża logistyczna to krwioobieg gospodarki, który często zmaga się z wieloma wyzwaniami. W 2020 roku były one szczególne dla nas wszystkich. Z jednej strony zagrożenie epidemiczne i zmieniające się obostrzenia, koszty związane z zabezpieczeniami przed możliwością rozprzestrzenienia się wirusa, zmiana organizacji pracy, a z drugiej niestabilne poziomy sprzedaży klientów i konieczność jeszcze bardziej elastycznego podejścia do ich potrzeb – mówi Janusz Anioł, dyrektor generalny Raben Logistics Polska. – Duże znaczenie przywiązujemy do rozwoju i doskonalenia rozwiązań informatycznych i automatyzacji. Klienci doceniają połączenia i wymiany danych z systemami operacyjnymi i platformami internetowymi typu myRaben. Bardzo sprawnie działa internetowa wycena transportów międzynarodowych w połączeniu z przesłaniem zlecenia na platformie tzw. myOffer.

Zarządzana przez Janusza Anioła spółka wygenerowała największy przychód w Grupie Raben. Nie zabrakło też nowych inwestycji. W kwietniu Raben Logistics Polska przeniosła swój oddział w Olsztynie do nowej lokalizacji, a w czerwcu ruszyły pierwsze operacje w Adamowie, gdzie w Panattoni Park A2 firma prowadzi m.in. magazyn centralny dla Makro. W obiekcie o powierzchni 33 tys. mkw. zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań, które podwyższają nie tylko wydajność procesu, ale i bezpieczeństwo pracowników. Na szczególną uwagę zasługuje automatyczny system sortujący stworzony dzięki efektywnej współpracy z klientem operatora. Jest to jeden z pierwszych i najnowocześniejszych tego typu sorterów w Europie używanych w tzw. dużej logistyce. W drugiej połowie roku powstały również nowe obiekty na Śląsku – centrum dystrybucyjne w Rudzie Śląskiej o powierzchni 50 tys. mkw. oraz kolejne magazyny w Sosnowcu.

W listopadzie firma uruchomiła także lokalizację w Legnicy, gdzie w wynajmowanym w Parku Panattoni Legnica obiekcie o powierzchni 11 tys. mkw. prowadzony jest dedykowany projekt logistyki kontraktowej dla Grupy Ahlers AG. Warto przypomnieć, że legnicki oddział pełni także ważną funkcję w sieci transportowej Grupy Raben, m.in. jako istotny punkt konsolidacji przesyłek w transporcie między Polską a Niemcami. To stąd codziennie w kierunku zachodniej granicy wyjeżdżają towary w ramach 39 połączeń, z czego aż 36 to trasy bezpośrednie do oddziałów Grupy Raben rozsianych po całych Niemczech.

Spółka Fresh Logistics Polska, specjalizująca się w logistyce produktów świeżych w temperaturze kontrolowanej, w 2020 r. również postawiła na inwestycje. Realizując strategię ciągłego doskonalenia, firma zainwestowała w nowoczesne hale magazynowe o łącznej powierzchni 16 tys. mkw., w Wojanowie oraz Nowej Wsi Wrocławskiej. Po zakończeniu inwestycji Fresh Logistics dysponuje łączną powierzchnią magazynową ponad 55 tys. mkw., przeznaczoną do składowania świeżych produktów spożywczych. Nowe inwestycje pozwalają na  magazynowanie towarów wymagających różnych zakresów temperatur od 0°C do +15°C oraz na realizację usług dodatkowych, m.in. takich jak co-packing czy etykietowanie. Ponadto, umożliwiają składowanie produktów mrożonych oraz wykonywanie operacji przeładunkowych jednostek kontenerowych.

W minionym roku Jarosław Gulowaty, Dyrektor Logistyki Kontraktowej we Fresh Logistics Polska został Przewodniczącym Rady GS1 Polska na lata 2020-2024.

Fresh Logistics Polska zainwestowała w nowoczesne hale magazynowe o łącznej powierzchni 16 tys. m2, w Wojanowie oraz Nowej Wsi Wrocławskiej (Fot. Raben)

– Rok 2020 był najbardziej nietypowym rokiem w historii naszej firmy. W bardzo krótkim czasie musieliśmy dostosować się do nowej rzeczywistości. Z dzisiejszej perspektywy muszę przyznać, że zdaliśmy egzamin. Większość planowanych projektów została zrealizowana, utrzymaliśmy stabilność organizacyjną, a co najważniejsze wysoką jakość usług dla naszych klientów, czego najlepszym dowodem jest tegoroczny rekordowy wskaźnik NPS. Nie byłoby to możliwe gdybyśmy nie byli w trakcie naszej transformacji – komentuje Tomasz Olenderek, dyrektor generalny Fresh Logistics Polska. – „Better Everyday” – to hasło programu ciągłego doskonalenia biznesu, opartego na narzędziach lean management, który jest istotną częścią naszej kultury biznesowej. Ciągła optymalizacja procesów, tworzenie angażującego środowiska pracy to zadania długofalowe, które sukcesywnie implementowane przyczynią się do efektywnego stawienia czoła każdemu kryzysowi. Takich działań nie można prowadzić ad hoc – tylko strategiczne podejście jest gwarantem sukcesu, czyli zadowolenia nawet najbardziej wymagającego klienta. Jestem przekonany, że właśnie dzięki takiemu strategicznemu działaniu udało nam się pokonać trudności 2020 roku.

Dla Raben Transport, najważniejszym zadaniem okazało się zabezpieczenie zasobów i sprzedaży, przy jednoczesnym zachowaniu dyscypliny kosztowej oraz otoczenie opieką klientów, którzy często zmagali się z różnymi wyzwaniami. Transport całopojazdowy, jako integralna część łańcucha dostaw, odczuł głęboką zapaść w pierwszej połowie roku, kiedy gwałtownie spadły wolumeny ładunków oraz znacznie zmalała dostępność kierowców na rynku. Sytuacja wymagała szybkiej reakcji, elastyczności i trudnych decyzji. Jednak to był również czas szans i dobrej perspektywy dla firm transportowych. Spółka skupiła się na rozwoju aktualnej współpracy z kontrahentami i wysycaniu istniejącej sprzedaży. Atutem okazały się także rozwiązania oparte na automatyzacji procesów oraz ETA (estimated time of arrival), które wsparły klientów liczących na szybkie i rzetelne informacje.

Innowacje, czyli automatyzacja i robotyzacja

Grupa od lat stawia na digitalizację na wielu płaszczyznach od procesów fizycznych, po robotyzację procesów biurowych z wykorzystaniem RPA (Robotic Process Automation). W obszarze automatyzacji wdraża zaawansowane rozwiązania IT, takie jak platformy automatycznie przekazujące informacje dla klientów oraz platformy prezentujące ETA (szacowany czas dostawy). W zakresie automatyki i robotyki magazynowej wdrażane są urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne lub półautomatyczne wózki widłowe, a także ramiona „cobotyczne”, sensory Internet of Things (IoT) i wiele innych rozwiązań zwiększających efektywność procesów magazynowania i transportu. W zakresie  RPA podkreślić należy wdrożenia robotów software’owych wspomagających lub zastępujących pracę użytkowników w poszczególnych aplikacjach (WMS/TMS/FK) lub na styku pomiędzy systemami IT.

W trosce o bezpieczeństwo dostaw w czasie pandemii, Grupa Raben chcąc zachować zalecaną odległość między osobami biorącymi udział w realizacji dostawy, wprowadziła nową usługę dla przesyłek drobnicowych PCD (Picture Confirming Delivery). Polega ona na bezdotykowym potwierdzeniu dostawy za pomocą zdjęcia. Dzięki automatycznej rejestracji danych, nie tylko na temat wyglądu przesyłki, ale także daty, godziny i miejsca dostawy oraz numeru rejestracyjnego samochodu dostawczego, daje większą pewność nadawcy oraz odbiorcy, że dostawa została zrealizowana w danym miejscu i czasie. Dokument potwierdzający dostawę klient może natychmiast zobaczyć na platformie myRaben w module myTrack&Trace. Dzięki PCD możliwy jest odbiór zdalny nawet podczas kwarantanny.

Tekst: Warehouse Monitor / Raben

Zdjęcie: Raben

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

COPYRIGHT © Warehouse Monitor 2021

 

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.