Analiza ekspercka: Jak użytkownicy urządzeń intralogistycznych oceniają poziom usług serwisowych?

Klienci, co do zasady, wymagają od dostawców takich urządzeń, które nie będą wymagające pod względem serwisu. Serwis jest czymś, również z naszego punktu widzenia, co chcielibyśmy wyeliminować z cyklu życia urządzenia. Z drugiej strony, serwis jest także elementem mocno zaniedbywanym przez klientów - pisze Ryszard Łyszkowski, LCLS CEO/Founder.

Obecnie od urządzeń oczekuje się jak najmniejszych potrzeb serwisowych. Muszą być tak zaprojektowane i zbudowane, aby były maksymalnie „nieserwisowalne”. Są to urządzenia, które pracują 24/7 i każdy przestój jest czymś kłopotliwym dla klienta, bo zaburza procesy operacyjne w magazynie. Przerwa serwisowa jest zazwyczaj potężnym kłopotem, bo pomimo przestoju trzeba zachować wolumen. U większości klientów te kompleksowe przeglądy można wykonywać w czasie, kiedy cała fabryka jest zatrzymywana, np. w czasie grudniowej przerwy świątecznej. Często w tym okresie odbywają się różnorakie przebudowy, przeróbki czy też prace serwisowe.

Brak awaryjności - minimum na dekadę

Zauważyliśmy w ostatnim czasie trend polegający na tym, że firmy ograniczają, minimalizują swoje wewnętrzne zasoby, w tym działy techniczne, lub co najmniej starają się je outsourcować. Przed redukcją zasobów wewnętrznych urządzenia były bardziej zadbane, bo serwisowane w tym podstawowym zakresie przez przeszkolonych pracowników na bieżąco. Teraz, gdy serwis odbywa się raz w roku, bo tak zwykle umawiamy się z klientem, jest to gruntowny przegląd, najczęściej długotrwały, złożony i bardziej kosztowny.

Taka sytuacja stawia z kolei dla urządzeń najwyższe wymagania: urządzenia muszą być niezawodne, długotrwałe, wymagające absolutnie minimum nakładów serwisowych. Urządzenia projektowane i montowane przez LCLS de facto spełniają te warunki: zapewniamy brak awaryjności na poziomie 10-15 lat.

Serwis raz do roku

Oczywiście zdarzają się usterki wynikające z zaniedbań w bieżącej pracy urządzenia, np. nagromadzone zanieczyszczenia na wałach napędowych, luźne pasy transportowe, mechaniczne usterki powstałe w wyniku eksploatacji oraz w wyniku wszechobecnych zanieczyszczeń kurzu i pyłu.

Naszym wymaganiem wewnętrznym jest serwis jeden raz w roku, abyśmy mogli utrzymać dwuletnią gwarancję na urządzenia. W ramach prac serwisowych sprawdzamy wszystkie elementy mechaniczne, elementy aktywne elektrycznie (napędy, silniki, siłowniki) czy elementy kontrolne (np. fotokomórki).

Checklista pomaga w utrzymaniu urządzeń w jak najlepszej formie

Dodatkowo, na życzenie klientów, ustalamy szczegółowe wytyczne postępowania w bieżącej eksploatacji urządzenia, przygotowujemy harmonogram potrzeb serwisowo-eksploatacyjnych i ustalamy checklistę działań codziennych, tygodniowych czy miesięcznych.

Infrastruktura techniczna i zaawansowanie technologiczne rośnie, w związku z czym jest potrzeba, aby klienci posiadali w swoim zespole pracowników, którzy będą potrafili monitorować i ingerować w proste czynności utrzymujące prawidłowy bieżący stan techniczny urządzenia. Przed rozpoczęciem montażu zawsze proponujemy uczestnictwo w czasie prac osób, które będą opiekowały się urządzeniami po zakończeniu montażu. Bardzo chętnie współpracujemy z dedykowanymi pracownikami, dzielimy się wiedzą i naszym know-how. Ich obecność w czasie całego procesu montażowego pozwala na zdobycie wiedzy i umiejętności potrzebnych, by odpowiednio dbać o bieżące funkcjonowanie maszyn i utrzymać urządzenie w prawidłowym stanie, co z kolei pozwala zredukować roczne prace serwisowe do minimum.

W LCLS zależy nam na tym, aby na tyle dobrze zaprojektować i zmontować urządzenie oraz użyć niezawodnych komponentów, aby wymagało minimum pracy serwisowej.

Tekst: Ryszard Łyszkowski, LCLS CEO/Founder

Zdjęcia: LCLS

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

COPYRIGHT © Warehouse Monitor 2021

 

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.