Wózek podwieszany jest niszowy, ale z szansą na wzrost popularności - dzięki e-commerce
- IFOY
- Warehouse Monitor
- Utworzono: 31 marzec 2021
Model Cargotec MOFFETT E-NX to druga generacja w pełni elektrycznego wózka (co obiecuje cichą i bezemisyjną pracę) montowanego i transportowanego na ciężarówce. Tym razem urządzenie jest dostępne również z napędem na trzy koła. Gdzie się sprawdzi? Wszędzie tam, gdzie kierowca samochodu może wykonywać także zadania operatora wózka, a więc pora dostawy będzie w wielu przypadkach równała się rozładowaniu ciężarówki.
Z artykułu dowiesz się:
- Jaki katalog dodatkowych możliwości daje elektryczny model wózka podwieszanego
- Jaki wpływ na rynek tego typu urządzeń ma rynek e-commerce i lokalizowanie magazynów w miastach?
- Jak wygląda sprzedaż na rynku wózków podwieszanych?
Wózki montowane na ciężarówkach są bardzo popularne w zachodniej części Europy. Ostatnio jednak także w Polsce coraz częściej widzimy na naszych drogach widok doskonale znany chociażby z Niemiec - ciężarówkę, która transportuje ze sobą własny „paleciak”, podwieszony z tyłu.
Sprawdzamy urządzenie HS 50, które skanuje kody kreskowe… i nie zawadza w pracy >>
Tu nie ma wątpliwości - większa swoboda działań
To dobry sposób na większą niezależność działań, bo kierowca może być również operatorem, a także na bardziej dowolną porę dostawy, tym bardziej że dziś - w związku z popularnością e-commerce - mamy do czynienia ze zwiększeniem się liczby dostaw nocnych. Szczególnie w czasie tych ostatnich ważne jest to, aby - w miarę możliwości - były one tak ciche, jak to jest możliwe. To duże wyzwanie dla wózków z silnikiem wysokoprężnym. Nie mówiąc już o tym, że takim wózkiem nie ma szans na wjechanie do magazynu zlokalizowanego przy sklepie. A wózek elektryczny pozwala na samowystarczalność, kierowca rozładuje przewieziony przez siebie towar i samodzielnie dostarcza go wózkiem do magazynu sklepowego.
Takie urządzenia są popularne także z tego powodu, że przy prostym (i w miarę lekkim) transporcie można je bardzo łatwo obsłużyć. Niski jest też koszt ich posiadania i użytkowania, bo są to konstrukcje mniej kłopotliwe w serwisie (mniejsza liczba ruchomych części, a więc krótszy czas obsługi) niż tradycyjne wózki widłowe.
Sprzedaż około 8 tys. podwieszanych wózków rocznie
Wraz z nadchodzącymi (rosnącymi z roku na rok) wymaganiami dotyczącymi niższej emisji dwutlenku węgla oraz konieczności redukcji hałasu (a coraz więcej magazynów jest lokowanych jak najbliżej centrów miast), elektryczny podwieszany wózek widłowy może być ciekawą opcją.
Obserwujesz rynek wózków widłowych? Zapisz się na nasz cotygodniowy newsletter >>
Na całym świecie sprzedaje się około 8 tys. wózków podwieszanych do samochodów ciężarowych. Jak widać - jest to dość niszowy rynek, a i tak ten wynik nie jest taki zły. Co ciekawe - obecnie zdecydowana większość z nich to modele z silnikiem wysokoprężnym. Cargotec MOFFETT E4-NX to pierwszy model z serii drugiej generacji w pełni elektryzujący całą gamę wózków widłowych podwieszanych.
W konkursie IFOY Award 2021 urządzenie jest nominowane w kategorii: „Pojazd specjalny”
Tekst: Warehouse Monitor
Zdjęcia: IFOY / Cargotec