Bez szybkości i skłonności do ryzyka niewiele się uda - mówi Gordon Riske, prezes VDMA Material Handling and Intralogistics

Gordon Riske, prezes zarządu organizacji VDMA Material Handling and Intralogistics, mówi w wywiadzie o tym, co producenci rozwiązań magazynowych muszą jeszcze ulepszyć. Opisuje, jaką rolę odgrywają start-upy i ich pomysły w branży intralogistycznej i co dalej ze standaryzacją - np. w zarządzaniu flotami AGV.

 

Warehouse Monitor: Zaczął Pan pracę w VDMA w lutym 2020 r., na krótko przed lockdownem…

Gordon Riske: Pandemia Covid-19 oraz Brexit były oczywiście tematami dominującymi w minionym roku, również w VDMA. Ale były też inne ważne tematy - takie jak chociażby interfejs VDA 5050, prawdziwy kamień milowy w sektorze intralogistyki. W sumie był to bardzo aktywny rok. Z jednej strony było wiele niepewności: braki materiałowe, niestabilność systemów produkcyjnych, możliwość dotarcia serwisantów do klientów - żeby wymienić tylko kilka. Uruchomienie nowego magazynu było czasami po prostu niemożliwe. Ale także pojawił się popyt na nowe, często cyfrowe, rozwiązania. Firmy musiały się stać bardziej konkurencyjne. Wiosną 2020 r. pandemia mocno nas uderzyła. Ale już w IV kwartale 2020 r. zaczęliśmy sprawnie działać w jej ramach.

Co się zmieni w intralogistyce po kryzysie?

Prawdopodobnie będziemy mocniejsi w takich tematach, jak cyfryzacja, automatyzacja i zrównoważony rozwój. To pozostanie z nami. To także podejście do rosnącej roli napędów elektrycznych. Na przykład w KION Group w ubiegłym roku ponad 87 procent dostarczonych produktów było napędzanych elektrycznie. Dziesięć lat temu sytuacja wyglądała zupełnie inaczej.

Przemysł i handel detaliczny borykają się z trzema głównymi problemami: niepewnymi sytuacjami popytowymi, niezabezpieczonymi łańcuchami dostaw i przede wszystkim - niedoborami siły roboczej. W jaki sposób mogą im pomóc dostawcy intralogistyczni?

Rzeczywiście, niedobór siły roboczej jest bardzo poważnym wyzwaniem. Spójrzmy chociażby na IFOY Award: w najnowszej edycji widać o wiele mniej wózków widłowych (niż w poprzednich edycjach), w których musi pracować operator. A co w zamian? O wiele większa liczba pojazdów AGV, urządzeń magazynowych prowadzonych automatycznie. W przyszłości coraz ważniejsza będzie autonomiczna baza produktów. To pomoże naszym klientom - w zakresie wydajności, jak i niedoboru siły roboczej.

W jakich obszarach dostawcy intralogistyki nadal wymagają ulepszeń?

Wszyscy rozumieją, że cyfryzacja jest ważna. Ale są też inne obszary, w których zrozumienie i gotowość nie są tak mocno zakorzenione, jak powinny. Jednym z przykładów jest temat zrównoważonego rozwoju. Każda firma może i musi coś zrobić. Naprawdę musimy opracować długoterminowe strategie. Innym przykładem jest temat szybkości… lub raczej - jej braku.

Czy może Pan to doprecyzować…?

Zwłaszcza niemieckie firmy chcą wszystko sobie zaplanować i mają tendencję do nadmiernej inżynierii wszelkich procesów. Czasami boją się tego, że dopiero zaczynają rozwijać pewne tematy. A jeśli spojrzeć na azjatyckich konkurentów, to szybko zobaczymy, że ich skłonność do akceptacji błędów jest znacznie większa. Ale i szybkość wykonywania zadań jest o wiele większa. Szybkość jest częścią innowacji. Jeśli my będziemy zbyt powolni i nie będziemy skłonni do podejmowania ryzyka, to zostaniemy w tyle za konkurencją.

Jaką rolę odgrywają dziś startupy w intralogistyce?

Ważną i bardzo pozytywną. W większości przypadków to właśnie młodzi ludzie są skłonni podjąć ryzyko. Cóż, czasami za tym stoi inwestor, aby było to w ogóle możliwe finansowo. Ale nie zawsze tak jest. Widzimy innowacyjne pomysły w startupach, które być może nie byłyby realizowane w ten sam sposób w większych firmach. To pomaga obu stronom. Z jednej strony jest pomysł i odwaga, a z drugiej większe firmy mają już dostęp do rynku i klientów oraz niezbędne doświadczenie produkcyjne. Ugruntowany przemysł jest ważny także z tego powodu, aby młodzi przedsiębiorcy mogli urzeczywistniać swoje pomysły.

Pomysł startupu: jak można systemowo „ogarnąć” duże intralogistyczne floty - nawet 1000 urządzeń >>

Czy start-upy odciągną biznes od starych korporacji?

Tak, niektóre z nich mogą. Nadal wierzę w filozofię: „długotrwała innowacja sprawia, że ​​tort jest większy”. Jest zbyt wiele dyskusji na temat tego, jak zdobyć większy kawałek małego rynkowego tortu. Ja natomiast wolałbym jednak, aby tort było większy i starczyło go dla wszystkich.

Czy widzi Pan na rynku jakieś przełomowe start-upy?

Oczywiście, że tak. Przyjrzyjmy się tematom takim jak oprogramowanie, monitorowanie danych lub zarządzanie flotą. Tam, gdzie bariery wejścia nie są bardzo wysokie, to rozpoczęcie działalności jest możliwe przy stosunkowo niewielkim wkładzie. Ale skala także ma znaczenie! Sieć serwisowa, która pomaga klientowi w Unii Europejskiej, USA lub na całym świecie, jest ważną zaletą w biznesie.

System do zarządzania armią robotów mobilnych w magazynie i w fabryce >>

Jakie ma Pan wrażenia, po odwiedzinach na tegorocznych IFOY TEST DAYS i TEST CAMP Intralogistics?

Oprócz AGV Mesh-up zobaczyłem bardzo zróżnicowany zestaw nominowanych 17 produktów i rozwiązań od 14 różnych firm. To jedna z największych prezentacji, jakie mieliśmy do tej pory. Widać, że nagroda nadal ewoluuje - nawet podczas pandemii. W 2013 roku można było zobaczyć przede wszystkim wózki widłowe. Teraz widzimy wiele urządzeń intralogistycznych, oprogramowanie, roboty, pojazdy AGV. Nagroda IFOY jest bardzo zgodna z rozwojem technicznym naszej branży. Ma międzynarodowe profesjonalne jury oraz światowy zasięg.

Jakie są cele VDMA, jako patrona największej na świecie nagrody intralogistycznej?

VDMA to urządzenia i wiedza branżowa. Każda branża potrzebuje niezależnych platform, na których firmy mogą zaprezentować to, co jest najlepsze, pokazać rozwój innowacji i przekazać to przesłanie szerszej publiczności. Jedną z najważniejszych rzeczy, które VDMA może zrobić, jest budowanie platformy dla innowacji, na której firmy i osoby są nagradzane za opracowywanie wyjątkowych produktów i rozwiązań. I właśnie taką platformą jest IFOY Award.

8400 metrów kwadratowych trudnego toru testowego dla nowych rozwiązań przemysłowych >>

Częścią TEST CAMP Intralogistics 2021 jest AGV Mesh-Up zainicjowany przez VDMA. Co pokazano podczas pierwszego testu na żywo interfejsu VDA 5050?

Dla niedoświadczonych obserwatorów może to nie być zbyt jasne. Widzą tylko kilka pojazdów AGV poruszających się po obszarze testowym z muzyką odtwarzaną w tle. Ale warto pomyśleć o tym tak: te pojazdy AGV działają samodzielnie, mają czujniki, kamery i systemy śledzenia. Czasami się zbliżają do siebie - ale nigdy na siebie nie wpadają. Pojazdy AGV, różnych producentów, działają pod jednym wspólnym interfejsem - VDA 5050. Interfejs ten umożliwia współdziałanie różnych urządzeń różnych firm w jednym systemie. Z punktu widzenia klienta oznacza to przede wszystkim: mam wybór różnych dostawców produktów, a rządzenia mogą komunikować się ze sobą za pośrednictwem jednego interfejsu.

Jak ważny jest interfejs VDA 5050 dla dostawców w intralogistyce?

Wspólny interfejs zapewnia skalowalność. To jest tak, jak lata temu było z 2G, 3G, 4G, a teraz 5G. Bez tego standardu nie moglibyśmy komunikować się z naszymi smartfonami tak, jak robimy to teraz. Jeśli pomyślisz o AGV jak o inteligentnym urządzeniu działającym w przyszłości z jednym standardem komunikacji, to zobaczysz, że obniży to koszty, zwiększy niezawodność i da klientowi wybór. Norma pomoże w rozwoju branży.

Czy VDA 5050 odniesie sukces poza Europą?

Jeśli będziemy wystarczająco szybcy i sprawimy, że tak się stanie, to tak. Z pewnością warto dążyć do tego, aby VDA 5050 było światowym standardem, podobnie jak VDI czy normy ISO. Prowadzimy tu pionierską pracę, która z pewnością ma potencjał uzyskania globalnego zasięgu.

Tekst: Thilo Jörgl, IFOY Award / Warehouse Monitor

Zdjęcia: KION Group

Gordon Riske, prezes zarządu organizacji VDMA Material Handling and Intralogistics

Gordon Riske dołączył do KION GROUP AG w 2007 r. Od 2008 roku jest dyrektorem generalnym grupy.

W dniu 4 lutego 2020 r. zarząd VDMA wybrał Gordona Riske na prezesa zarządu.

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

COPYRIGHT © Warehouse Monitor 2021

 

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.