Case study: Efektywna logistyka akcesoriów motocyklowych

SSI SchaeferSSI Schaefer wdrożyło kompleksową koncepcję intralogistyczną w obszarze automatycznego składowania, transportu i przygotowania wysyłki wysoko niejednorodnych produktów dla firmy Parts Europe. Warto przyjrzeć się temu, jak swój europejski magazyn unowocześnił wiodący dystrybutor akcesoriów motocyklowych, w jaki sposób zastosował w nim innowacyjne technologie przenośnikowe i systemy IT.

 

Oferując motocyklistom praktycznie wszystko to, czego potrzebują, firma LeMans Corporation stała się na rynku amerykańskim wiodącym sprzedawcą części motocyklowych, akcesoriów i specjalistycznej odzieży. Zdobycie pozycji rynkowego lidera w Stanach Zjednoczonych zachęciło zarząd firmy do tego, aby na poważnie pomyśleć również o ekspansji na rynku europejskim.

 

Pogodzić potrzeby odmiennych rynków SSI Schaefer
Spółki europejskiej filii Parts Europe wybrały miejscowość Konz w pobliżu Trier (w Niemczech) jako lokalizację swojego nowego magazynu centralnego. Zimą 2008 r. fundamenty nowoczesnego magazynu zostały postawione na terenie inwestycyjnym w pobliżu miasta. Pierwsza z czterech faz projektu jest już zakończona. Po finalizacji fazy nr 4 powierzchnia całego magazynu będzie wynosić 45 000 m².


Podczas procesu planowania inwestycji zarząd musiał wziąć pod uwagę odmienne potrzeby rządzące rynkami w Europie i w USA, ale także musiał przeanalizować i rozważyć odmienne procesy odbywające się w obszarze logistyki wewnątrzzakładowej. Ponieważ istnieją różne pozycje produktowe we wszystkich działach, zaczynając od opon, a kończąc na drobnych częściach, firma potrzebowała zupełnie nowego podejścia do tematu oraz nowoczesnych urządzeń, które poradzą sobie z procesami składowania i dystrybucji. Firmie Parts Europe zależało przede wszystkim na zautomatyzowaniu procesów, wdrożeniu efektywnych systemów IT i strategii pobierania zamówionych towarów z magazynu, a wszystko to musiało być dostosowane do realiów obowiązujących na rynku europejskim.


Spółki firmy SSI Schaefer otrzymały zatem zadanie zaplanowania zaawansowanej koncepcji logistyki wewnątrzzakładowej w Parts Europe oraz zapewnienie klientowi niezbędnego wyposażenia do niemieckiego centrum logistycznego. I z tego trudnego zadania należało się jak najlepiej wywiązać.SSI Schaefer


SSI Schaefer dostarczyło zatem klientowi innowacyjne technologie przenośnikowe oraz zapewniło wdrożenie sprawdzonych systemów informatycznych do zarządzania procesami w magazynie. Eksperci z SSI Schaefer zademonstrowali również Parts Europe, jak należy skoordynować projekt bez niepotrzebnych konfliktów zachodzących w interfejsach. I to dało pożądany efekt, ponieważ przedstawiciele Parts Europe opisują powyższe zaangażowanie jako „solidne partnerstwo oparte na wzajemnym zaufaniu”.

 

Magazyn działa, ale to dopiero początek…
Europejski magazyn centralny firmy Parts Europe działa od początku marca 2010 r. Plany korporacji są niezwykle ambitne – w ciągu najbliższych kilku lat ponad 10 tys. klientów, w dowolnym miejscu na świecie, ma otrzymać zrealizowane zamówienie z magazynu w Konz w czasie od 24 do 48 godzin.


Już dziś w magazynie Parts Europe znajduje się około 150 tys. pozycji pochodzących od wielu różnych producentów części motocyklowych. Liczy się też wydajność, bo magazyn już na tym etapie może przygotować i wysłać do około 2500 przesyłek w ciągu 1 godziny. Firma Parts Europe jest wciąż nowa na europejskim rynku i oczekuje wzrostu zamówień na wiosnę, kiedy motocykliści zaczną przygotowywać swoje pojazdy do nowego sezonu. Dalszy wzrost wydaje się zatem naturalnym procesem. W sumie Parts Europe zamierza wysyłać z Konz nawet do 20 tys. przesyłek dziennie w ciągu najbliższych kilku lat.


SSI SchaeferTym samym wszelkie instalacje związane z logistyką wewnętrzną w magazynie musiały zostać dopasowane do przewidywanego wzrostu zamówień, ale także do różnorodności asortymentu oferowanych produktów. W odpowiedzi na potrzeby Parts Europe, specjaliści SSI Schaefer ds. logistyki wewnątrzzakładowej opracowali złożone systemy instalacji pomagających w sprawnym przepływie towarów i indywidualnie dopasowali je do zautomatyzowanego magazynu o powierzchni 16 500 m². Procesy te są kontrolowane przez system wspomagający zarządzanie magazynem WAMAS (klasy WMS) oraz dodatkowo przez narzędzie kontrolne – system Convey od SSI Schaefer.


– Biorąc pod uwagę złożoność zadań, różnorodność procesów i przepływów materiałowych oprogramowanie projektu było prawdziwym wyzwaniem – mówi Hannes Schuster, kierownik projektu ze strony SSI Schaefer, Graz.

 

Cztery główne obszary
Obecnie magazyn Parts Europe jest podzielony na cztery obszary:
a)    magazyn opon,
b)    magazyn małych części,
c)    obszar opakowań zbiorczych,
d)    obszar służący przechowywaniu towarów niebezpiecznych.


Dostawy są rejestrowane i rozdzielane za pomocą systemu WAMAS. Poprzez odczyt kodów kreskowych zostają zapisane wszystkie niezbędne informacje o produkcie, takie jak gabaryty, waga i specyfikacja każdego nowego towaru. Te dane powiązane są z kodem kreskowym produktu i przechowywane są w systemie WMS. Korzystanie z kodów kreskowych, nadanych przez dostawcę, daje firmie Parts Europe niezwykle dokładne dane o pozycji danego produktu w magazynie, a także – co jest istotne dla optymalizacji kosztów i czasu – wyklucza konieczność ponownego oznakowania towarów. Zapisane pozycje są przekazywane do systemu przenośników, a ten transportuje elementy do wydzielonych miejsc składowania w różnych działach magazynu, dokładnie zlokalizowanych przez system WMS.SSI Schaefer


– W sumie SSI Schaefer zainstalował około 800 m² podestów roboczych do techniki transportu towarów wewnątrz zakładu, sortery i maszyny do pakowania – mówi Hannes Schuster. – Podsumowując – instalacja składa się z około 4 km urządzeń do transportu produktów, do budowy podestów i regałów wykorzystano ponad 800 t stali.


Magazyn dystrybucyjny małych części jest czterokondygnacyjnym kompleksem podestów ze zintegrowanym systemem przechowywania odzieży dla motocyklistów. W sumie na 2200 m² obejmujących cztery poziomy znajduje się 16 tys. miejsc do przechowywania towarów.


Drugim kluczowym elementem systemu jest magazyn opon. Opony dostarczane są do firmy luzem w kontenerach, a następnie rozdzielane są na teleskopowe przenośniki, które wyposażone są w haki ukształtowane w kształt litery „J”. Opony są zawieszane na hakach, oznakowane kodem kreskowym, a następnie przechowywane w systemie trzykondygnacyjnego podestu o wysokości 10 m. Sektor wydzielony dla opon zajmuje obszar o łącznej powierzchni ponad 3100 m², a przy założeniu, że jest tam 12 poziomów składowania w regałach daje to 6720 lokalizacji.


SSI SchaeferOstatnim etapem procesu jest zarejestrowanie lokalizacji i kodu kreskowego opony w terminalach przenośnych i „umieszczenie” składowanych produktów w systemie WMS. Jedną ze szczególnych cech konstrukcji stalowych jest to, że posiadają one system belek poprzecznych przyspawanych pod kątem. Taki układ ma na celu zapobieganie niepotrzebnemu naciskowi na magazynowane opony. W praktyce oznacza to, że opony mają kontakt z konstrukcją, ale się nie niszczą.


Palety z oryginalnie zapakowanymi produktami, które są wysyłane do sprzedawców detalicznych właśnie w tej formie, są transportowane do strefy opakowań zbiorczych za pośrednictwem wózków widłowych. Znajduje się tam około 1900 wyznaczonych miejsc na palety. Oddzielny, modułowy system regałów półkowych R 3000 służy do przechowywania towarów niebezpiecznych, takich jak farby, akumulatory, oleje. Półki te posiadają tacki ociekowe oraz siatki zabezpieczające ciecze niebezpieczne (wszystko wg obowiązujących przepisów).

 

System pracuje
Każdy z tych elementów już oddzielnie robi wrażenie. Niemniej jednak specyficzne cechy konstrukcji instalacji, koncepcja przepływu materiałów oraz sposób, w jaki działa oprogramowanie, pokazują pełnię swoich możliwości dopiero podczas kompletacji zamówień i pakowania towarów.


Pobieranie zamówień z magazynu jest inicjowane przez WMS. W celu zminimalizowania liczby cykli WMS łączy różne zlecenia do odbioru, w zależności od tego, w jakich miejscach dane towary są przechowywane. Sekwencja zbierania produktów jest definiowana po wprowadzeniu nowego zlecenia, które za pomocą skanerów radiowych przekazywane jest do pracowników kompletujących. Umieszczają oni pobrane opony na przenośniku podwieszonym i potwierdzają wykonanie operacji poprzez zeskanowanie kodu kreskowego.

 

Istnieje kilka możliwych wariantów wysyłki opon: pojedyncze opony bez opakowania lub w pudełkach, kilka opon w pakiecie lub w kartonach i opony plus małe części w pudełku. Należy wspomnieć o tym, że gdy zamówienia są przekazywane, WMS z SSI Schaefer używa wymiarów i wagi przechowywanych w pamięci systemu po to, by określić najbardziej korzystne opakowanie i wielkość przesyłki oraz zoptymalizować trasę zbierania zamówionych przedmiotów. Jeśli obliczenia systemu WMS wskazują, że opony nie mają być łączone z innymi pozycjami z danego zamówienia, są one przekazywane do obszaru konsolidacji.


SSI SchaeferMałe części zbierane są z czteropiętrowego systemu podestów roboczych prosto do partii paczek za pomocą radiowych skanerów. Po obliczeniu objętości system WMS określa, którego z sześciu różnych rozmiarów opakowania należy użyć do wysyłki. Paczki są układane automatycznie z uwzględnieniem wskazań wg kodów kreskowych.


Jedna ciągła linia przenośnika transportuje skrzynki i pojemniki z jednego obszaru zbierania zamówień do następnego. Zintegrowane systemy ważenia są wykorzystywane do sprawdzenia zebranych przedmiotów przed przeniesieniem ich do nowej kondygnacji. Niewłaściwie przygotowane zamówienie może zostać natychmiast poprawione, tak aby zapewnić wysoki poziom dokładności działań. Idąc szlakiem zbierania towarów, pojemników i kontenerów, zatacza się krąg. Od samego początku podczas przygotowania wysyłki aż – jeśli zamówienie jest połączone z innymi przedmiotami – do stacji konsolidacyjnej.


SSI SchaeferPrzenośniki taśmowe poruszają się w pętli podczas transportu opakowań i opon do jednej z sześciu stacji konsolidacyjnych odpowiednich dla poszczególnych zamówień. Narzędzie do kontroli transportowania produktów w magazynie SSI Schaefer zapewnia poprawne selekcjonowanie. Na stacjach konsolidacji małe części zostaną przepakowane do opakowań z oponami. Jeśli to możliwe, pracownicy będą wypełniać przestrzeń wokół i wewnątrz opony, tak aby zagwarantować zoptymalizowaną wielkość przesyłki.


Po ostatecznym ważeniu Schaefer Compacy Insertion zbiera wszystkie zebrane paczki, tak aby były gotowe do wysyłki z odpowiednimi dokumentami. Kolejny etap to miejsce, gdzie umieszcza się przykrywki na opakowaniach, dostarcza etykiety do wysyłki oraz – w razie potrzeby – korzysta z maszyny, która owija paczkę folią.

SSI Schaefer
Przesyłka jest następnie przekazywana do pasa sortującego, gdzie wszystkie elementy zamówienia, zarówno opony, jak i pozostały asortyment, są zebrane. Przedmioty są transportowane do odpowiednich sekcji, jednej z pięciu, gdzie zamówienia są układane na paletach lub transportowane za pomocą teleskopowego przenośnika.


Szybkość i niezawodność są kluczowymi czynnikami sukcesu detalistów działających w segmencie B2B. Jakość dostaw i zdolność realizacji zamówień decyduje o przyszłości firmy i jej konkurencyjnej pozycji na rynku. Rozwiązania intralogistyczne, które firma SSI Schaefer opracowała dla europejskiego magazynu centralnego Parts Europe, sprawiają, że jest on nawet bardziej efektywny niż niektóre magazyny firm amerykańskich.

 Warehouse Monitor

Zapraszamy do lektury raportu poświęconego w całości rozwiązaniom automatycznym stosowanym w magazynach, który ukazał się w jesiennym wydaniu kwartalnika „Warehouse Monitor”

 

 

 

 

 

 

Magazyn Parts Europe w liczbach

• zautomatyzowana część magazynu o powierzchni 16 500 m²,

• 150 tys. pozycji asortymentowych,

• możliwość przygotowania i wysłania do około 2500 przesyłek w ciągu 1 godziny.

 

 

 

 

 

 

 

Wykorzystywane rozwiązania

• system wspomagający zarządzanie magazynem WAMAS (klasy WMS),

• narzędzie kontrolne – system Convey od SSI Schaefer,

• 800 m² podestów roboczych do techniki transportu towarów wewnątrz zakładu, sortery i maszyny do pakowania,

• instalacja składa się z około 4 km urządzeń do transportu produktów, do budowy podestów i regałów wykorzystano ponad 800 t stali,

• modułowy system regałów półkowych R 3000 służący do przechowywania towarów niebezpiecznych, takich jak farby, akumulatory, oleje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

COPYRIGHT © Warehouse Monitor 2022

 

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.