Case study: Jak Odlo, producent odzieży sportowej, poprawił efektywność swojej logistyki?

– Mamy teraz pełną przejrzystość w całym łańcuchu dostaw – mówi Bernd Wolf, dyrektor zarządzający Odlo Logistik

Sportowcy, tak amatorzy jak i zawodowcy, świetnie znają produkty Odlo, firmy mającej norweskie korzenie i długie tradycje. Już jej założyciel szukał sposobu na praktyczne zastosowanie innowacyjnych rozwiązań. Dzisiejsze wyzwania też są duże, a zarządzanie łańcuchem dostaw w czasach pandemii Covid-19, bardzo wymagające. Dlatego Odlo zdecydowało się na rewolucję w dziedzinie informatyzacji procesów i na wdrożenie wyspecjalizowanego oprogramowania.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak producent odzieży zmienił sposób zarządzania swoim łańcuchem dostaw?
  • Jakie decyzje musiał podjąć szef logistyki?
  • Dlaczego tak istotne było poradzenie sobie z nadmiarem nieprzejrzystych danych?
  • Jakie efekty przyniosło wdrożenie oprogramowania w nowym magazynie?
  • Jak wygląda teraz współpraca Odlo z partnerami w łańcuchu dostaw?

Niezależnie od tego, czy chodzi o narciarza, biegacza, rowerzystę, czy inną osobę aktywną fizycznie, nazwa Odlo jest synonimem funkcjonalnej bielizny termoaktywnej.

Wszystko zaczęło się od… spodni dla juniora

Firma ma swoją siedzibę w Szwajcarii, ale ma nie tylko norweskie korzenie, ale i Norwegiem jest jej dyrektor generalny Knut Are Høgberg, który zarządza ponad 700 pracownikami. Kierunek w stronę ciągłej innowacyjności wyznaczył już założyciel firmy, Odd Roar Lofterød Sr.. Był on  nie tylko wielbicielem narciarstwa biegowego, ale również innych wymagających wyczynów sportowych - na przykład w 1935 roku pojechał na rowerze z Oslo… na Gibraltar (bagatela - 3600 km).

Odd Roar Lofterød Sr. założył markę, której nazwa pochodzi od kombinacji pierwszych liter jego imienia i nazwiska, w 1946 roku. Był równie wytrwały i ciekawy zarówno w dziedzinie sportowej, jak i zawodowej. A co istotne, spoglądał na wyzwania ze strony praktycznej, z perspektywy użytkowników. Kiedy jego syn Odd Roar Junior trenował w młodzieżowym zespole łyżwiarstwa szybkiego, chciał aby chłopiec nie marzł nadmiernie w trakcie zajęć. Dlatego opracował parę spodni treningowych wykonanych z włókien Helanca. Przydały się one nie tylko juniorowi, ale i zaczęły się doskonale sprzedawać na otwartym rynku.

Magazyn Odlo, który został otwarty w 2014 roku, ma 26 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni zlokalizowanej na trzech poziomach

Co tydzień nowe magazynowe studium przypadku? Zapisz się na nasz newsletter>>

Kierunek - większa globalizacja w produkcji i dystrybucji

Norweg pozostał dociekliwy i zawsze eksperymentował z nowymi materiałami. W 1963 roku opracował funkcjonalny elastyczny kombinezon dla narciarzy biegowych. Jego syn odziedziczył po ojcu gen ciekawości i przedsiębiorczości. Odd Roar Junior wprowadził na rynek system trójwarstwowej odzieży sportowej. W 1986 roku Odd Roar Junior oraz jego ówcześni partnerzy biznesowi - Victor Villiger i Didi Serena - zdali sobie sprawę, że przyszłość marki sportowej nie leży w wąskiej specjalizacji, ale raczej w globalizacji marketingu i produkcji. W efekcie założyli Odlo International AG z nową siedzibą marki w Szwajcarii.

Dziś w centrali znajdują się m.in. dział rozwoju, administracji, technologii i łańcucha dostaw. Jednak logistyka w Europie przebiega prawie wyłącznie przez magazyn centralny zlokalizowany w Brüggen nad Dolnym Renem, gdzie artykuły Odlo są składowane, kompletowane i wysyłane. Magazyn, który został otwarty w 2014 roku, ma 26 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni zlokalizowanej na trzech poziomach.

Około 120 pracowników, w tym wielu w niepełnym wymiarze godzin, dba o to, aby towary trafiały do ​​klientów. W razie potrzeby odbierają i realizują zwroty, które są charakterystyczną cechą dla branży odzieżowej. Handel elektroniczny odgrywa coraz ważniejszą rolę dla producentów odzieży.

Rynek odzieży sportowej rośnie też w czasie pandemii - ruch na świeżym powietrzu zyskuje zwolenników

Nie tylko automatyzacja, konieczna była też informatyzacja

Bernd Wolf odpowiada za firmowe procesy logistyczne w firmie. Dyrektor zarządzający Odlo Logistik GmbH dołączył do przedsiębiorstwa w 2007 roku. Odegrał on kluczową rolę w planowaniu nowego centrum logistycznego. Nie tylko dokładnie przyjrzał się ofertom automatyzacji obiektu, ale także przeanalizował różne opcje jego informatyzacji. Aby kontrolować łańcuch dostaw, firma opiera się w nowym centrum dystrybucji na OSCA, oprogramowaniu SCM od firmy Setlog (Bochum). System po raz pierwszy został użyty w Odlo w 2012 roku, wraz z premierą letniej kolekcji i zastąpił dotychczasowy system dostawcy usług logistycznych.

– Znałem już system OSCA. Poznałem go u mojego byłego pracodawcy jako innowacyjne narzędzie. Poza tym nie chcieliśmy polegać na oprogramowaniu dostawcy usług logistycznych – mówi Bernd Wolf.

Jak poradzono sobie z nieprzejrzystością danych w łańcuchu logistycznym?

Po ponad ośmiu latach użytkowania prawie wszyscy partnerzy w łańcuchu dostaw są połączeni z OSCA: oprócz obecnych dostawców usług logistycznych i zakładu w Rumunii obejmuje to prawie 90 procent dostawców. Produkty Odlo, dostępne głównie w sklepach sportowych, są sprzedawane w ponad 5 tys. sklepów na całym świecie.

Warto zaznaczyć, że Odlo wiele artykułów produkuje samodzielnie – łącznie około 60 procent. Siedemdziesiąt procent odzieży dostarczanej do Brüggen pochodzi z Europy lub z Turcji. Reszta pochodzi z Dalekiego Wschodu - głównie z Tajlandii, Wietnamu, Sri Lanki i Chin. Prawie cała działalność związana z usługami o wartości dodanej ma również miejsce w regionie Dolnego Renu. Około jedna trzecia produktów podlega usługom o wartości dodanej. Spełniane są różne życzenia klientów - na przykład: pracownicy pakują towary w specjalne opakowania lub wykonują etykiety cenowe.

Dzięki systemowi można monitorować koszty, ilości, czas realizacji, czas transportu, listy opakowań i terminy dostaw…

Zarządzanie łańcuchem dostaw kontroluje dwa obszary: magazyn centralny i pozostałą część łańcucha dostaw - szczególnie w Azji i USA. Na przykład istnieją bezpośrednie dostawy z Azji do magazynu w USA lub do głównych sprzedawców detalicznych w USA. W Azji sprzedawcy lub importerzy są również zaopatrywani bezpośrednio przez dostawców azjatyckich.

Bernd Wolf nie lubi już nawet myśleć o tym, jak wcześniej zarządzano partnerami w łańcuchu dostaw. Dziesiątki e-maili, listy w Excelu i mnóstwo telefonów sprawiały, że codzienna rutyna logistyczna była niejasna.

– Mieliśmy ogrom danych i brakowało nam przejrzystości w łańcuchu logistycznym – podkreśla logistyk. – Obecnie mamy pełną przejrzystość łańcucha dostaw przychodzących i bieżących danych. Dzięki temu opóźnienia w dostawach, szczególnie w czasach koronawirusa, mogą być w przejrzysty sposób komunikowane wszystkim partnerom.

– Odlo wiele lat temu przewidziało, że długie łańcuchy dostaw są również podatne na losowe zakłócenia. Czy są to klęski żywiołowe, strajki czy pandemia, będziesz na bieżąco ze wszystkimi informacjami – mówi Ralf Duester, członek zarządu Setlog.

Jak usprawnić kompletację? Można spróbować częściową automatyzacją działań>>

Jak działa system wspierający zarządzanie łańcuchem dostaw?

Gdy tylko Odlo zgłosi zamówienia z systemu ERP przez OSCA do własnej fabryki lub fabryk swoich dostawców, cała komunikacja przebiega za pośrednictwem platformy SCM. Od potwierdzenia zamówienia i planowania dostaw po rezerwacje transportu i zapytania, wszystkie działania dostawców, własnej fabryki i wyznaczonych przewoźników, są wprowadzane na platformę i potwierdzane przez Odlo.

Można więc monitorować koszty, ilości, czas realizacji, czas transportu, listy opakowań i terminy dostaw. W tym celu dostawcy usług logistycznych przesyłają powiadomienia o transporcie i dane śledzenia za pośrednictwem EDI. Pulpity nawigacyjne odzwierciedlają odpowiedni stan. Jeśli, na przykład, zmiany w danych dotyczących dostaw lub opóźnienia są nieuchronne, wszyscy partnerzy w łańcuchu logistycznym są o tym automatycznie informowani.

Również dla Odlo kompleksowy system i połączenie między OSCA a systemem ERP ma wiele zalet - na przykład w planowaniu sezonowym i planowaniu przy odbiorze towarów. Klient wie również, kiedy jego towar będzie dostępny.

Wdrożenie systemu OSCA w Odlo nastąpiło szybko. W ocenie Bernda Wolfa minęło trochę czasu, zanim wszyscy pracownicy zastosowali się do nowych zasad wprowadzania danych do OSCA.

– Utrzymanie danych jest po prostu ważne. Należy wprowadzić opóźnienia w dostawach lub potwierdzenia daty dostawy – podkreśla Bernd Wolf.

Według Ralfa Duestera – narzędzia cyfrowe, takie jak OSCA, zoptymalizowane procesy firmowe i wspólny łańcuch dostaw, są podstawowymi warunkami wstępnymi dla firm z branży modowej, aby były one gotowe na przyszłość. Dzieje się tak, ponieważ muszą sprostać kilku wyzwaniom jednocześnie, takich jak chociażby rosnąca złożoność w zaopatrzeniu i dystrybucji, omnichannel, przyspieszenie procesów zamówień oraz potrzeba kompletnych rozwiązań i dodatkowych usług. Odlo wiele lat temu utorowało drogę pokazując, jak może wyglądać przyszłość firm działającej w branży produkcji odzieży.

Tekst: Warehouse Monitor

Zdjęcia: Odlo / Setlog

Bohaterowie case study

  • Odlo International AG to działający na arenie międzynarodowej szwajcarski producent (z norweskimi korzeniami) funkcjonalnej odzieży sportowej. Siedziba firmy znajduje się w Hünenberg. Firma zatrudnia ponad 700 osó Na rynku europejskim Odlo jest liderem w segmencie funkcjonalnej bielizny sportowej. Produkty Odlo są oferowane w ponad 5000 punktów sprzedaży na całym świecie.
  • Setlog Holding jest dostawcą niestandardowych rozwiązań do zarządzania łańcuchem dostaw (SCM). Podstawowym produktem jest oparte na chmurze oprogramowanie SCM OSCA®, z którego korzysta ponad 150 marek z sektora odzieżowego, elektronicznego, spożywczego, dóbr konsumpcyjnych i sprzętu. Z pomocą OSCA® firmy łączą się ze swoimi klientami, dostawcami i usługodawcami, aby optymalnie koordynować swój łańcuch dostaw, przyspieszać procesy i efektywnie zarządzać łańcuchami dostaw.

Jak Philips zorganizował szybki i bezpieczny transport na hali produkcyjnej?>>

Pick by Weight. Redukcja błędów i skrócenie czasu kompletacji zamówień>>

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

COPYRIGHT © Warehouse Monitor 2021

 

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.