Case study: Automatyzacja wspierająca rozwój – wdrożenia AutoStore w magazynach firmy XXL

Strategiczna lokalizacja i dobrze zorganizowana obsługa magazynu w taki sposób, by umożliwiały jak najszybszą realizację zamówień przy ich stale rosnącej liczbie, to kluczowy aspekt dla zapewnienia sprawnej obsługi klienta zagranicznego. Szczególnie w czasie pandemii i wzrostu zakupów online… Jak dzięki automatyzacji procesów z tym wyzwaniem poradziła sobie norweska firma XXL?

Z artykułu dowiesz się:

  • Co wpłynęło na decyzję o podjęciu wdrożeniu - jakie były główne cele?
  • Jakie rozwiązania techniczne zostały zastosowane w magazynie XXL Sports & Outdoor?
  • Jak przebiega codzienna praca?

XXL Sports & Outdoor to jeden z najdynamiczniej rozwijających się detalicznych sprzedawców artykułów sportowych na świecie, działający zarówno online, jak i stacjonarnie w Norwegii, Szwecji, Finlandii i Austrii. Szybki wzrost to coraz większe wyzwania operacyjne, w tym te związane z pojemnością i wydajnością obsługi magazynu. Wzrastająca liczba zamówień pociągała za sobą konieczność ciągłego dostosowywania magazynu. Potrzeba zmiany stawała się paląca szczególnie w kontekście dystrybucji produktów za granicę.

Pierwsze wdrożenie dla XXL w Norwegii

W obliczu stałych wzrostów XXL zdecydowało się na automatyzację operacji magazynu w Norwegii i wdrożenie systemu AutoStore z oprogramowaniem eManager. W pierwszym etapie firma skupiła się na produktach odzieżowych – segmencie o największym potencjale oszczędności w wyniku zwiększenia efektywności magazynowania i kompletacji. Etap ten zakończył się sukcesem, dlatego w kolejnym kroku XXL przyjęło założenie: „Jeśli przedmiot mieści się w AutoStore, to trafia on do AutoStore”.

W efekcie system został rozbudowany aż ośmiokrotnie, zaczynając od 10 tys. pojemników i 10 robotów do 158 tys. pojemników, 86 robotów, 23 portów. Jeden z portów to tzw. Relay Port, który w 2019 r. został przetestowany po raz pierwszy właśnie przez XXL. Eksperymentalne wdrożenie okazało się sukcesem – dzięki niemu firma odnotowuje 100 procent sprawności i 30 procent wyższą produktywność niż w przypadku użycia stosowanych dotychczas portów karuzelowych.

Dziś magazyn ten jest największym typu AutoStore w Norwegii. Dodatkowo wdrożono w nim również inne technologie, a całość została zsynchronizowana, gwarantując płynne działanie rozwiązania AutoStore z istniejącym już w XXL systemem ERP. Zaledwie rok po zainstalowaniu systemu XXL odnotował gwałtowny wzrost wydajności w połączeniu z przyspieszeniem realizacji zamówień w sklepach XXL i ograniczeniu liczby błędów kompletacji. Dzięki temu okres zwrotu inwestycji okazał się niezwykle krótki. Ostatecznie pojemność magazynowa i wydajność kompletacji systemu zwiększyły się czterokrotnie.

Case study: System AutoStore w kilku prostych krokach - na przykładzie wdrożenia w hurtowni elektroniki >>

 – Koszty spadły w stopniu większym, niż przewidywaliśmy. Sukces, jaki odnieśliśmy po wdrożeniu systemów eManager i AutoStore w Norwegii, sprawił, że nie wahaliśmy się długo przed podjęciem decyzji o otwarciu nowego magazynu w Szwecji – mówi Geir Nielsen, kierownik ds. magazynów w Skandynawii w XXL.

Kolejny krok w Skandynawii, czyli szwedzki magazyn XXL

Jaka strategia mogła zapewnić szybką realizację dostaw także do klientów z innych krajów? Chcąc polepszyć jakość obsługi klientów ze Szwecji i Finlandii, w 2013 roku firma XXL zdecydowała się na otwarcie kolejnego magazynowego centrum dystrybucji w szwedzkim Örebro. Nowy magazyn miał być przystosowany także do obsługi nowych europejskich rynków. Tutaj również zdecydowano się na automatyzację i obsługę magazynu z obejmującym oprogramowanie oraz technologię przenośnikową systemem AutoStore, za którego wdrożenie odpowiedzialna była firma Element Logic. Priorytetem było jak najszybsze uruchomienie i wdrożenie systemu do procesów logistycznych – w efekcie już po dwóch miesiącach obiekt działał na pełnych obrotach. Dzisiaj XXL posiada dwa zautomatyzowane centra logistyczne w Skandynawii.

Dodatkowo w styczniu 2021 r. XXL powiększyło swoją sieć logistyczną nowoczesne Centrum Dystrybucyjne Austria zlokalizowane na południowy wschód od Wiednia.

Magazyny w Austrii i przełom w obsłudze Europy Środkowej

Do czasu uruchomienia nowego obiektu w Austrii rynek środkowoeuropejski obsługiwany był przez szwedzki magazyn. Po raz pierwszy w historii spółki XXL otworzyło centrum dystrybucji poza Skandynawią na obszarze 7 tys. mkw. Umożliwiło to nie tylko znaczne skrócenie czasu dostawy dla tych rynków, ale również uproszczenie procedur i stworzenie nowych miejsc pracy.

Centrum Dystrybucyjne Austria (CDA) zaopatruje już wszystkie sklepy XXL w Austrii oraz klientów sklepu internetowego.

Case study: Tak dzięki robotyzacji zautomatyzowano większość operacji w japońskiej firmie odzieżowej >>

System AutoStore w CDA wdrożony został w ciągu zaledwie 18 tygodni od przyjęcia zamówienia.
– Na realizację projektu korzystnie wpłynął fakt, że oprogramowanie do zarządzania magazynem eManager było już wcześniej z powodzeniem wykorzystywane w kilku magazynach XXL. Dzięki temu w łatwy sposób można było przenieść funkcjonalne rozwiązania na grunt nowego obiektu – mówi Anna Wiśniewska, Managing Director w Element Logic Polska.

Na pierwszym etapie rozbudowy w skład systemu AutoStore wdrożonego w Austrii weszło 20 tys. pojemników, 13 robotów oraz pięć portów karuzelowych.

Tekst: Warehouse Monitor / Eksperci Element Logic

Zdjęcia: Element Logic

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

COPYRIGHT © Warehouse Monitor 2021

 

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.