Jak usprawnić kompletację? Można spróbować częściową automatyzacją działań

 Nie zawsze musimy od razu automatyzować magazyny, aby korzystać z rozwiązań automatyzujących procesy. I nie zawsze musimy dokonywać kosztowych zakupów, aby takich rozwiązań używać. Na to, na co nie możemy sobie nigdy pozwolić, to utracone zamówienia…

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak planować inwestycje w usprawnienia magazynowe?
  • Jak wykorzystać wózki… na pilota i zaawansowane systemy nawigacji magazynowej?
  • Jak użytkować nowoczesny sprzęt intralogistyczny, bez konieczności jego zakupu?

Choć obecna sytuacja gospodarcza nie napawa optymizmem, to są branże, dla których jest ona szansą. Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce” po raz kolejny odnotowano wzrost liczby kupujących w internecie. Stanowią oni 72 procent wszystkich badanych internautów (jak podaje raport liczba internautów w Polsce wynosi 28,2 mln). Zamówień coraz więcej, a rąk do pracy coraz mniej. Problemem nie jest już tylko brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Nasz personel przebywa dziś często na kwarantannie. Tym bardziej musimy szukać rozwiązań zwiększających wydajność pracy w naszym magazynie. Wraz z tak szybkim rozwojem e-commerce, branży intralogistycznej nie pozostaje nic innego jak usprawniać procesy kompletacji.

Zobacz poradnik: Siedem nowych sposobów na bezpieczny magazyn - recepta na 2021 rok

Podnoszenie towarów nawet na wysokość 14 metrów

Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań do kompletacji pionowej, zarówno do szerokich, jak i wąskich korytarzy roboczych, zasilanych klasycznymi akumulatorami kwasowymi lub wydajniejszymi litowo-jonowymi, umożliwiających pracę w regałach wysokiego składowania, nawet na wysokości 14 metrów (np. wózek Jungheinrich EKS 412s). A jak wygląda dostępność rozwiązań kompletacyjnych do drugiego poziomu regałów?

Świadomy inwestor, zorientowany na proces, już na etapie aranżacji magazynu przygotuje odpowiednio halę, aby odległości od poszczególnych towarów były jak najmniejsze, a tym samym trasy pokonywane podczas kompletacji jak najkrótsze. W dużym magazynie, gdy odległości przekraczają 10 metrów nie obędzie się bez pokonania odcinka jadąc wózkiem do kompletacji poziomej. Co jednak z krótszymi trasami?

Czy pracownikowi mającemu do pokonania 2 lub 4 metry „opłaca się” wsiadać do wózka, by po chwili z niego wysiąść i pobrać kolejny towar z półki regału? Niekoniecznie. Prace zoptymalizuje na przykład korzystanie z przycisków w tylnej ścianie wózka do sterowania jego jazdą, bez konieczności wsiadania do pojazdu. To jednak nie wszystko, na co mogą liczyć klienci. Na rynku dostępne są systemy, które zwiększą wydajność procesu kompletacji poziomej nawet o kilkadziesiąt procent.

Wózek kierowany przy pomocy… pilota

Wykorzystanie technologii bluetooth umożliwia operatorowi zdalne wysłanie wózka na ustaloną wcześniej odległość - na przykład dwukrotnym uderzeniem w pilota, który znajduje się w kieszeni. Tak jest w przypadku dostępnego na rynku rozwiązania Jungheinrich easyPILOT. Co istotne w obecnych czasach, piloty bardzo łatwo zdezynfekować, zwiększając ochronę pracowników.

Bardziej zaawansowane systemy sprawią, że wózek sam pojedzie za operatorem i zatrzyma się tam, gdzie jest to dla niego najbardziej komfortowe (na przykład Jungheinrich easyPILOT Follow).

Magazynowa nawigacja

Bardzo zaawansowany poziom optymalizacji pracy kompletacyjnej pomoże uzyskać nowe rozwiązanie na rynku – driveNAVIGATION. W tym przypadku to WMS „wyśle” wózek do właściwego miejsca, zupełnie odciążając w tym zakresie operatora. Oczywiście wiąże się to z koniecznością przygotowania w magazynie odpowiedniej infrastruktury, w tym sieci WI-FI, niemniej mając na uwadze możliwość wzrostu wydajności kompletacji nawet o 30 procent, taka inwestycja się opłaca.

System driveNAVIGATION sam zdecyduje, czy optymalniej będzie, jeśli dany odcinek trasy operator pokona pieszo czy jadąc na wózku i „zmusi” operatora do skorzystania z lepszej opcji.

Niezależnie, czy inwestor zdecyduje się na automatyczne podążanie wózka za operatorem, czyli easyPILOT Follow, czy zaawansowany system driveNAVIGATION, wózek zawsze:

  • będzie zachowywał bezpieczną odległość od regału (zazwyczaj optymalnie to około 80 cm – 1 metr, ale ostateczne odległości zależą od specyfiki magazynu i ładunku),
  • bezpiecznie zatrzyma się na końcu alejki magazynowej,
  • ominie przeszkodę, a jeśli będzie to niemożliwe, zatrzyma się w bezpiecznej odległości przed nią,
  • automatycznie rozpozna stronę regału, po której aktualnie odbywa się kompletacja,
  • ustawi się w wygodnej dla operatora pozycji, w zależności czy pracownik kompletuje aktualnie pierwszą czy drugą paletę.

– Nawet jeśli klienci w danym momencie uważają, że nie potrzebują teraz tego typu rozwiązań, radzimy im, aby kupując wózki pomyśleli o łatwym doposażeniu pojazdów w przyszłości w systemy wspierające kompletację. Jungheinrich może przygotować wózki do kompletacji ECE do montażu systemów zdalnie sterujących pojazdami (easyPILOT,  easyPILOT Follow,  driveNAVIGATION) jeszcze na etapie produkcji urządzeń. To obniża zdecydowanie koszty inwestycji w przyszłości. W tak dynamicznie rozwijającym się świecie, magazyny zawsze muszą być przygotowane na wyzwania jutra – doradza Robert Skałba, kierownik produktu w Jungheinrich Polska.

Warto wiedzieć: Honeywell otwiera w Chorzowie fabrykę systemów automatyki magazynowej

Zamiast kupować, można wynająć

Warto zauważyć również, że dziś na popularności zyskuje usługa wynajmu. Również użytkownicy wózków są coraz bardziej świadomi tego, że aby ich używać, nie muszą ich posiadać.

– Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych partnerów biznesowych umożliwiamy im łatwy i szybki dostęp do najnowszych technologii  - wynajmując długoterminowo korzystają z zalet tych rozwiązań, nie martwiąc się o formalności, koszty serwisowania, zużyte urządzenia – dodaje Robert Skałba.

Tekst: Magdalena Zawisza, Jungheinrich

Zdjęcia: Jungheinrich

Zobacz case study - Wdrożenie w Termet: optymalizacja magazynowania i przetwarzania arkuszy blach

Tagi: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

         

COPYRIGHT © Warehouse Monitor 2021

 

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.