Intralogistyka zasilona nową mocą – wrocławskie Dni Otwarte Jungheinrich
Po dwóch latach pandemicznej przerwy Dni Otwarte Jungheinrich wróciły do gościnnego magazynu firmy w Bielanach Wrocławskich. W dniach 5 oraz 6 października odbyła się kolejna edycja eventu, tym razem pod hasłem „Nowa moc intralogistyki”. Było elektrycznie, efektywnie, ekologicznie i ergonomicznie, czyli zgodnie z trendami rynkowymi.
Dni Otwarte według przepisu firmy Jungheinrich to nie tylko wydarzenie typowo sprzedażowe, to także debata prowadzona pomiędzy dostawcami a odbiorcami – klientami i użytkownikami końcowymi. I tak w Bielanach Wrocławskich dyskutowano o nowoczesnych technologiach, rozwiązaniach przyjaznych dla klimatu, potencjale cyfryzacji oraz automatyzacji procesów magazynowych.
Jak podają organizatorzy – w tej edycji magazyn (zamieniony na te dwa dni w swoistą halę prezentacyjną) odwiedziła rekordowa liczba ponad 500 gości. Uczestnicy mogli posłuchać prezentacji ekspertów, zobaczyć nowe i używane wózki widłowe, zapoznać się z systemem zarządzania flotą, a także dowiedzieć się więcej o usługach serwisowych firmy oraz platformie do zakupów online PROFISHOP. Nie zabrakło rynkowych premier. Firma Jungheinrich zaprezentowała najnowszy wózek automatyczny EKS 215a. Po raz pierwszy w Polsce można go było zobaczyć na żywo. Na spragnionych wrażeń uczestników czekał symulator jazdy wózkiem czołowym EFG. Rozwiązania Jungheinrich dopełniała oferta partnerów biznesowych – między innymi dostawców wyspecjalizowanego osprzętu.
Co się kryje w środku akumulatora litowo-jonowego?
Nie bez przyczyny hasła tegorocznych Dni Otwartych nawiązywały do branży motoryzacyjnej. W intralogistyce, podobnie jak w motoryzacji, z roku na rok wzrasta wykorzystanie technologii li-ion. Dla Jungheinrich nie ma ona tajemnic. Firma zadbała o to, aby nie miała także dla uczestników Dni Otwartych. Dosłownie. Podczas wydarzenia Artur Kowalski, kierownik produktu i ekspert ds. energii w Jungheinrich Polska, rozłożył akumulator li-ion na części, dokładnie prezentując zasady jego działania.
Oczywiście nie zabrakło dyskusji o potencjalnych przewagach zasilania li-ion nad tradycyjnymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, a także o coraz większym znaczeniu systemów magazynowania energii.
Technologia litowo-jonowa towarzyszyła uczestnikom wydarzenia już od samego wejścia do hali – poza nowoczesnym samochodem serwisowym do akumulatorów li-ion, goście mogli poznać także serię wózków POWERLiNE. To urządzenia z wbudowanym akumulatorem litowo-jonowym. Nowe podejście konstruowania maszyn wokół baterii daje ogromne możliwości inżynierom Jungheinrich. Wyjątkowa ergonomia, komfort i duża ilość przestrzeni dla operatora pozwalają na wydajną i efektywną pracę bez zmęczenia. O zaletach tych wózków widłowych podczas Dni Otwartych opowiadał Robert Skałba, kierownik produktu w Jungheinrich Polska.
Nie zabrakło także i „ekipy gwiazd” z Drezna
Przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają potencjał technologii li-ion, korzystając także z używanych wózków. Dlatego na Dniach Otwartych nie zabrakło nowoczesnych wózków JUNGSTARS z akumulatorami li-ion. Dzięki fabrycznej regeneracji w Centrum Regeneracji Wózków Używanych w Dreźnie pojazdy są jak nowe. Cały proces remanufacturingu przeprowadzany jest zgodnie z 5‑gwiazdkowym standardem jakości, który oznacza, że każdy wózek przywracany jest do idealnego stanu pod względem technicznym i wizualnym. Dla wszystkich tych, którzy posiadają sprawne wózki widłowe z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, a chcieliby przejść na zasilanie li-ion, firma oferuje retrofit, czyli kompleksowe przystosowanie wózka widłowego do pracy w technologii litowo-jonowej.
Uwagę gości zwróciły także używane wózki systemowe. To bardzo zawansowane technologicznie maszyny, dotychczas dostępne głównie jako nowe urządzenia.
Podczas Dni Otwartych nie zabrakło też rozwiązań automatyzujących pracę w magazynie. Prezentowany w Bielanach Wrocławskich AGV EKS 215a to wózek, który został zaprojektowany z myślą o pracy w trybie automatycznym. Urządzenie może pracować wśród innych wózków widłowych kierowanych przez operatorów oraz wśród pieszych. Pojazd samodzielnie składuje ładunki na wysokości do sześciu metrów. AGV jest wyposażony w technologię 24 V (zamiast 48 V). Pozwala to zaoszczędzić do 30 procent kosztów energii. Jak podkreślał Artur Thomas, menedżer projektów systemowych w Jungheinrich Polska, który prezentował AGV podczas Dni Otwartych, realny zwrot z inwestycji wynosi od 24 do 36 miesięcy, a czas wdrożenia to około 9-12 miesięcy.
Pozostając przy automatyzacji, warto wspomnieć także o pokazywanym na evencie systemie głębokiego składowania UPC. System do obsługi wymaga zastosowania standardowego wózka widłowego, ale transporter umieszczony pod paletami porusza się w kanale niezależnie od wózka, samodzielnie przesuwając ładunki. Ten rodzaj obsługi regałów pozwala na zmniejszenie liczby korytarzy roboczych oraz gęstsze składowanie. Polscy klienci mogli teraz po raz pierwszy na żywo zobaczyć pracujący system.
Digitalizacja w firmowej intralogistyce
Kolejny ważny trend rynkowy to cyfryzacja. Nie zabrakło więc dyskusji i na ten temat podczas Dni Otwartych. Krzysztof Majewski, kierownik produktu, odpowiedzialny w Jungheinrich Polska za cyfrowe rozwiązania, doradzał klientom, jak sprawnie optymalizować procesy intralogistyczne z wykorzystaniem systemu zarządzania flotą FMS.
Coraz ważniejsze dla inwestorów staje się sprawne zarządzanie wózkami widłowymi oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Realizację tych celów zdecydowanie ułatwią możliwości systemu, takie jak autoryzacja operatora, analiza uderzeń oraz produktywności urządzeń, prognoza wykorzystania wózków i analiza kosztów urządzeń.
Dział: Intralogistyka
Autor: Redakcja Warehouse Monitor
Zdjęcia: Jungheinrich Polska