Aż 25 finalistów IFOY Award 2023!

Aż 25 finalistów IFOY Award 2023!

To jak na razie rekord wszystkich edycji: 25 produktów i rozwiązań pochodzących od 23 dostawców intralogistyki z siedmiu państw zostało nominowanych do międzynarodowego konkursu IFOY AWARD 2023. W finale znalazło się również aż siedem startupów. Finalistów czeka teraz najważniejsza próba – test, który tym razem jest integralną częścią wydarzenia TEST CAMP INTRLOGISTICS – odbywającego się w ostatnim tygodniu marca na terenie targów w Dortmundzie.

Zarówno audyt i testy finalistów IFOY miały w tej edycji spektakularną oprawę. Spośród grupy liczącej łącznie 39 kandydatur 23 dostawców intralogistyki z siedmiu krajów dostało się do ścisłego finału ze swoimi 25 produktami i rozwiązaniami.

– Jurorzy, jak zawsze, wyłonili najlepszych z najlepszych w intralogistyce. Nominowane do finału rozwiązania pokazują, w jakim kierunku zmierza intralogistyka (niedalekiej) przyszłości. Klasyczna technologia magazynowa staje się coraz bardziej wyrafinowana, robotyka i sztuczna inteligencja wkraczają do logistyki, a innowacyjne rozwiązania sprawiają, że codzienność w magazynach jest łatwiejsza i bardziej produktywna – podkreśla Anita Würmser, przewodnicząca jury IFOY. – Spodziewam się niezwykle ostrej dyskusji na posiedzeniach jury, zanim zapadnie ostateczna decyzja, kto otrzyma siedem trofeów, statuetek zwycięzców, które zostaną wręczone latem w Dortmundzie.

A kto powalczy o te trofea? Specjaliści z zakresu intralogistyki, a więc firmy takie, jak: AGILOX, Combilift, Continental, Crown, DS AUTOMOTION, HIKROBOT, IdentPro, Jungheinrich, Kemaro, Libiao Robotics, Mobile Easykey, NIMMSTA, Raymond, STILL, Volume Lagersysteme i Youibot Robotics.

W osobnej kategorii startupów finalistami są natomiast firmy takie, jak: 1MRobotics, Chemovator (Loady), ff Fördersysteme, HUNIC, Predimo, Sentics i firma sereact.

 

Nominacje dla pięciu wózków magazynowych, trzy wysokiego podnoszenia…

Jurorzy zakwalifikowali w sumie do finału pięć obsługiwanych przez operatorów wózków magazynowych – trzy urządzenia w kategorii wysokiego podnoszenia i dwa urządzenia w kategorii niskiego podnoszenia.

Model Aisle-Master OP irlandzkiego specjalisty od wózków widłowych, firmy Combilift, o wysokości podnoszenia wynoszącej 12,1 metra i o udźwigu dwóch ton, łączy w sobie zalety wózka dedykowanego do pracy w wąskich korytarzach i urządzenia do kompletacji zamówień. Wózek od Combilift pokazuje swoją moc w tym segmencie, gdzie wymagana jest wysoka wydajność, ale także sprawdzi się w wąskich magazynowych korytarzach i w trakcie kompletacji zamówień masowych. Urządzenie może być również używane jako konwencjonalny wózek widłowy z gumowymi oponami do zastosowań wewnątrz i na zewnątrz magazynu, takich jak załadunek i rozładunek ciężarówek.

Zupełnie nowy SP 1500 – od amerykańskiego dostawcy, firmy Crown – zdobył nominację IFOY jeszcze przed oficjalnym wprowadzeniem na rynek. Całkowicie przeprojektowany wózek do kompletacji zamówień (o zasięgu podnoszenia wynoszącym 11,2 metra i udźwigu do 1,25 tony) został zoptymalizowany pod względem widoczności we wszystkich kierunkach, wydajności i prędkości. Dzięki ergonomicznej strefie pracy operatora i licznym innowacyjnym detalom jest on nastawiony nie tylko na tradycyjną kompletację zamówień, ale przede wszystkim został ukierunkowany na szczególne wymagania firm z branży handlu detalicznego i e-commerce.

Swoje rozwiązania ma w finale „bywalec” konkursu IFOY Award – hamburski specjalista ds. intralogistyki – firma STILL. Udoskonalony wózek do pionowej kompletacji zamówień STILL PXV przekonał jurorów między innymi swoją wysokością unoszenia wynoszącą aż 14,5 metra. Wyposażony został on w liczne funkcje podnoszące poziom bezpieczeństwa i komfortu. Operator pracujący na tym 1,5-tonowym urządzeniu może niezawodnie podnosić ładunki zarówno w szerokich, jak i w wąskich korytarzach, a wszystko to jest możliwe dzięki kompaktowym wymiarom pojazdu.

 

… i dwa w kategorii niskiego podnoszenia

Jury dało również zielone światło na „wjazd do finału” zwrotnemu ręcznemu wózkowi paletowemu EHX 16 – także od firmy STILL. To urządzenie niskiego podnoszenia o ładowności wynoszącej 1,6 tony nadaje się szczególnie do zastosowań na „ostatniej mili”. Jedną z zalet tego wózka podnośnikowego jest wyjątkowa, intuicyjna kierownica ze zintegrowanym wyświetlaczem. Natomiast dzięki zastosowaniu zintegrowanego akumulatora litowo-jonowego można było osiągnąć nieco krótszy wymiar wózka (co przełożyło się na poprawę manewrowości), a jednocześnie wygospodarować więcej miejsca w obszarze roboczym operatora.

W finale kategorii wózków niskiego podnoszenia znalazł się również amerykański producent – firma Raymond ze swoim wózkiem paletowym 8910 End Rider. Wytrzymały pojazd o udźwigu wynoszącym 3,63 tony został zaprojektowany z naciskiem na efektywność energetyczną i może być dopasowany do różnych zastosowań, w tym do pracy w chłodni, działań prowadzonych w portach, załadunku i rozładunku ciężarówek lub długich podróży do centrów przeładunkowych. Zastosowano w nim również wiele opcji zapewniających lepszą ergonomię i większą produktywność.

 

Cztery nominacje dla pojazdów AGV i AMR

Tym razem do finału tej kategorii, która bardzo szybko się rozwija w ostatnich latach, przeszło czterech dostawców.

Nowy AGILOX ODM (skrót od Omnidirectional Dolly Mover) od austriackiego dostawcy AGILOX to inteligentny robot logistyczny przeznaczony dla małych nośników ładunku o wadze do 300 kilogramów. Nie wymaga on dodatkowej infrastruktury ani wsparcia nawigacyjnego. Pierwszy pojazd jest wdrażany w nieco mniej niż dwanaście godzin. Długo? To dla pocieszenia warto dodać, że każdy kolejny… w zaledwie 15 minut. Główną grupą docelową wśród klientów jest przemysł farmaceutyczny i elektroniczny.

Model AMR IL 1200 firmy Continental Automotive Technologies jest przeznaczony do użytku w magazynach lub centrach logistycznych, a także w logistyce produkcyjnej – tam, gdzie pracuje się z wyjątkowo ciężkimi paletami, takimi jak te spotykane w przemyśle motoryzacyjnym i metalowym. Dzięki zintegrowanemu systemowi podnoszenia i różnym opcjom nadwozia, AMR IL 1200 transportuje palety o wadze do 1,2 tony z prędkością dwóch metrów na sekundę.

Kolejny z finalistów to robot mobilny F4-1000C Forklift chińskiego producenta HIKROBOT o udźwigu jednej tony. Robot stanowić ma alternatywę dla konwencjonalnych wózków magazynowych, a dzięki swojej dokładności pozycjonowania szczególnie nadaje się do całodobowej pracy w bardzo wąskich korytarzach i do transportu materiałów w branży motoryzacyjnej, produkcyjnej i elektroniki użytkowej. Pod kontrolą wewnętrznego systemu sterowania robotem (RCS) F4-1000C współpracuje z innymi pojazdami przemysłowymi.

Również z Chin pochodzi wózek automatyczny AT100 firmy Youibot Robotics, składający się z zupełnie nowego robota wspomagającego kompletację AT100 AMR oraz systemu zarządzania flotą YOUIFleet. Intuicyjne połączenie wózka AMR i wózka do kompletacji dla ładunków do 100 kilogramów pozwala osiągnąć prędkość pracy wynoszącą 1,5 metra na sekundę i zostało opracowane specjalnie do zadań sortowania i kompletacji w istniejącej infrastrukturze, a także do przepływów pracy u sprzedawców detalicznych i firm 3PL.

 

Trzech finalistów w kategorii Robotów Intralogistycznych

Nominowany został zautomatyzowany ultrakompaktowy i skalowalny system magazynowy PowerCube firmy Jungheinrich z Hamburga. Urządzenie dostosowuje się do niemal każdej infrastruktury i wymiarów pojemników. System może być używany przez 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu – praktycznie we wszystkich branżach. Producent obiecuje czterokrotnie większą gęstość składowania niż regały półkowe w pomieszczeniach o wysokości do 12 metrów. Potężne wahadłowce litowo-jonowe mogą jednocześnie podnosić dwa 50-kilogramowe kontenery i ładować je „w locie”.

W zrobotyzowanym systemie obsługi kontenerów Airrob, chińskiego producenta Libiao Robotics, roboty mogą „wspinać się” po półkach i przechowywać, wybierać, sortować i przenosić plastikowe pojemniki o wadze do 35 kilogramów. To proste i ekonomiczne rozwiązanie jest szczególnie ciekawe dla centrów mikrorealizacji lub magazynów na linii produkcyjnej. Airrob koncentruje się na handlu elektronicznym, obuwiu, odzieży, kosmetykach, farmaceutykach i magazynowaniu mniejszych części produkcyjnych.

Volume DIVE firmy Volume Lagersysteme to wyrafinowany, oparty na robotyce system składowania i kompletacji na wysokości do 14 metrów. Robot może pobierać i dostarczać pojemniki w dowolnej pozycji bez podnośnika. Chociaż DIVE został opracowany z myślą o szybkim handlu, stanowi również alternatywę dla energochłonnych aplikacji typu miniload. Przepustowość można zwiększyć do 4000 kontenerów na godzinę. W najmniejszej wersji Volume DIVE zajmuje zaledwie 16 metrów kwadratowych.

 

Trzy nominacje finałowe w kategorii Oprogramowania dla Intralogistyki

Industrial Truck Key Performance Indicator (FFZ-KPI) opracowany przez Mobile Easykey jako składnik oprogramowania umożliwia określenie neutralnej dla użytkownika wydajności jego floty intralogistycznej za pomocą tylko jednej kluczowej liczby i wizualnego systemu sygnalizacji świetlnej. Podstawą FFZ-KPI jest kluczowa liczba OEE dla ogólnej efektywności sprzętu nieruchomego. FFZ-KPI dodaje kolejne parametry obliczeniowe do OEE, dzięki czemu po raz pierwszy można obliczyć kluczową liczbę, ale już docelowo dla sprzętu ruchomego.

Dzięki oprogramowaniu do pojazdów ARCOS austriacki dostawca DS AUTOMOTION umożliwia używanie urządzeń jako automatycznie kierowanych pojazdów (AGV) lub autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Za pomocą tak zwanej „planowalnej autonomii” łączą się zalety obu technologii. Użytkownik może korzystać z autonomicznych funkcji konkretnie tam, gdzie przynoszą one korzyści i wstrzymywać je tam, gdzie przeważają wady takiego rozwiązania.

Warehouse Execution System od IdentPro obiecuje do 30 procent wyższą produktywność. Wykorzystuje czujniki IoT na pojazdach, tak aby wszystkie procesy magazynowe były widoczne w wygenerowanym „cyfrowym bliźniaku” w czasie rzeczywistym (RTLS). Rozwiązanie do digitalizacji, które może być stosowane w pomieszczeniach i na zewnątrz, pozwala na lokalizację towarów i pojazdów z dokładnością niemal do centymetra (+/-10 cm), wspólne korzystanie z autonomicznych i załogowych wózków przemysłowych oraz inteligentną dystrybucję zleceń jazdy.

 

W kategorii Special of the Year rywalizują trzy produkty

Lekkie znaczniki NIMMSTA to nowe podejście typu pick-by-light, które obiecuje do 80 procent większą wydajność – na dodatek bez wysiłku integracyjnego. Kluczowym elementem tego systemu jest inteligentny zegarek przemysłowy, który pracownik nosi na swoim ciele. W aplikacji NIMMSTA miejsce przechowywania jest raz przypisane do każdego znacznika świetlnego, do którego jest on po prostu mocowany za pomocą paska samoprzylepnego. Gdy pracownik się zbliża, inteligentny zegarek i etykieta świetlna zapalają się w tym samym kolorze i w takim samym wzorze.

Pierwszy na świecie w pełni autonomiczny robot do czyszczenia na sucho K900 od szwajcarskiego dostawcy Kemaro może zaoszczędzić 70 procent kosztów sprzątania, co daje w przybliżeniu i według producenta ponad 37 tys. dolarów rocznie w firmie logistycznej, która eksploatuje około 10 tys. metrów kwadratowych powierzchni przemysłowej. Kompaktowe roboty ze zintegrowanym systemem odsysania poruszają się za pomocą radaru lidar i zestawu czujników 3D i usuwają nawet najtrudniejsze zanieczyszczenia przemysłowe.

Układanie, skanowanie i przesyłanie wyników do dowolnego systemu WMS w jednym urządzeniu można wykonać za pomocą kamery addVIEW z funkcją skanowania kodów kreskowych od firmy Jungheinrich. Cyfrowa kamera widłowa Full HD ze zintegrowanym oprogramowaniem do przetwarzania obrazu do skanowania kodów wykrywa, czy przed nią znajduje się prawidłowy, czy niepoprawny kod. Swoją pracę z powodzeniem może wykonać nawet na dużych wysokościach. Przycisk potwierdzenia w pobliżu kierownicy eliminuje potrzebę stosowania skanerów ręcznych i sprawia, że ​​błędne pobieranie niewłaściwych towarów powinno już należeć do przeszłości.

 

Siedem startupów w ścisłym finale

W szeroko zakrojonej w bieżącym roku kategorii startupów jury skierowało do finału aż siedmiu finalistów.

Izraelska firma technologiczna 1MRobotics otrzymała zielone światło dzięki swojemu centrum nanorealizacyjnemu (o tej samej nazwie). Rozwiązanie jest przeznaczone dla zastosowań wykorzystywanych w trakcie „ostatniej mili” w wielokanałowej sprzedaży detalicznej. Modułowe zrobotyzowane magazyny są dostarczane na całym świecie w standardowych kontenerach i są gotowe do natychmiastowego użycia. Są już sprawdzane w praktyce przez klientów-użytkowników. Model biznesowy izraelskiego startupu opiera się na optymalizacji kosztów operacyjnych.

Młody niemiecki startup ff Fördersysteme podjął się rozwiązania problemu magazynowania w istniejącej, zazwyczaj „trudnej” architekturze magazynu lub przestrzeni przemysłowej. Rozwiązaniem ma być opatentowany przenośnik 3D i system napędowy. Łańcuch 3D dopasowuje się do przestrzeni, a nie odwrotnie – jak to zazwyczaj w przypadku takich instalacji bywa. Niezależnie od tego, czy są to zakręty, rampy, windy czy jakieś pochyłości, różne zadania można rozwiązać w ramach zastosowania jednego toru transportowego. Co to daje? Przede wszystkim eliminuje potrzebę stosowania modułowych systemów przenośników, oszczędza miejsce, ale także daje większe możliwości architektoniczne. Takim praktycznym zastosowaniem, które dość łatwo sobie wyobrazić, mogą być na przykład zakrzywione schody ruchome.

Zwrot z inwestycji (ROI) w ciągu sześciu miesięcy – oto obietnica składana przez twórców oprogramowania AI dla autonomicznej robotyki pick-and-place sereact od dostawcy – firmy sereact. Procesy kompletacji, które zostały już odpowiednio „wyszkolone” w ramach przeprowadzonych symulacji, można przenieść do nowych, nieznanych scenariuszy i zintegrować je z istniejącymi systemami zarządzania magazynem w ciągu jednego dnia. Na dodatek wszystko bez programowania robotów i czasochłonnego uczenia się nowych procesów.

Startup Sentics z siedzibą w Monachium wchodzi do finału IFOY z pierwszym optycznym systemem lokalizacji w czasie rzeczywistym ORTLS – opartym na sztucznej inteligencji i dedykowanym do zastosowań przemysłowych. Czujniki, które muszą zostać zainstalowane w środowisku przemysłowym, będą wykrywać i lokalizować obiekty, takie jak wózki widłowe, ludzie lub maszyny i udostępniać te informacje menedżerom flot intralogistycznych, a także autonomicznym pojazdom transportowym.

ComputerMyoGraphie firmy Predimo to narzędzie do oceny stanowisk pracy pod kątem ergonomii i efektywności procesów. Za pomocą oprogramowania w chmurze i zestawu 17 czujników IoT umieszczonych na ubraniu cyfrowy bliźniak człowieka może służyć do wizualizacji pokazującej, które mięśnie i stawy są faktycznie obciążone podczas konkretnej pracy. Dzięki temu możliwe jest wskazanie fizycznego przeciążenia jako kluczowego wskaźnika wydajności i szybkie określenie poziomu zwrotu z inwestycji w poprawę ergonomii miejsca pracy.

Dzięki oprogramowaniu Loady startup Chemovator (Loady) bierze udział w wyścigu o statuetkę. Loady zapewnia znormalizowane wymagania dotyczące załadunku i rozładunku w obiektach przemysłowych i służy jako centralna baza danych produktów przedprodukcyjnych. Przewożony sprzęt, dokumenty lub procesy są zarządzane w ustrukturyzowanym modelu danych i służą jako źródło wszystkim partnerom procesu logistycznego.

Nominacja IFOY trafia również do pasywnego egzoszkieletu SoftExo Lift firmy HUNIC. Ten niezwykle lekki, ale bezpiecznie montowany do ciała, pomocnik wspierający podnoszenie i przenoszenie wykorzystuje zasadę sprężyny. Wszystko po to, aby wspierać mięśnie nóg i pleców podczas podnoszenia i przenoszenia ciężarów – nawet o 21 procent, odciążając ciało do 50 procent obciążenia i pozytywnie wpływając na ergonomiczną postawę.

 

Krok po kroku do nagrody

Ze względu na swoje podejście IFOY AWARD jest uważana za niezwykle cenną nagrodę w dziedzinie innowacyjności w intralogistyce. Wybór poprzedzony jest szeroko zakrojonym audytem z kilkustopniowymi nominacjami i cyklami testowymi. Sprzęt i rozwiązania nominowane do finału przechodzą test IFOY oraz naukową kontrolę innowacyjności. Od kilku edycji wszystko dzieje się na terenie targów w Dortmundzie.

Upragnione trofea zostaną wręczone latem. Do tego czasu wyniki pozostaną tajemnicą – zarówno dla samych finalistów, jak i dla publiczności.

Tekst: Redakcja

Zdjęcia: IFOY