STILL zapowiedział rynkową rewolucję – w produktach i w usługach

STILL zapowiedział rynkową rewolucję – w produktach i w usługach

Jesienią w Hamburgu firma STILL w trakcie międzynarodowej konferencji dla mediów branżowych zaprezentowała rozwiązania w zakresie energii i zrównoważonego rozwoju oraz dwie nowe linie produktów. Patrząc na listę poruszonych wątków, widać, że plan jest ambitny, a wiele założeń trudno inaczej określić niż: rewolucyjne.

W obliczu szybko zmieniających się potrzeb rynkowych i oczekiwań klientów, branża intralogistyczna musi się odpowiednio dostosować. W ocenie przedstawicieli firmy kluczowymi obszarami są: automatyzacja, alternatywne źródła energii, cyrkularność i serwis.

– Nie wszystko, co jest możliwe, faktycznie ma sens – podkreślał Frank Müller, Brand Management Senior Vice President.

Tym samym Frank Müller nawiązuje do wyścigu o najlepsze osiągnięcia inżynieryjne i wprowadzane rozwiązania, w który od lat angażują się niemal wszyscy czołowi producenci rozwiązań intralogistycznych.

– Na wyzwania naszych czasów nie można odpowiedzieć, używając wyłącznie jednej odpowiedzi: oprócz indywidualnych rozwiązań w postaci wózków do wymagających zadań, które można skalować i niemal dowolnie konfigurować, coraz częściej poszukuje się mniej złożonych, inteligentnych rozwiązań w postaci wózków do prostych zastosowań. Takim rozwiązaniem może być urządzenie bez pełnego pakietu wariantów wyposażenia. Wózek prostszy, szybko dostępny i gotowy do pracy. Istotne jest, aby przy takim założeniu nie było kompromisów w zakresie jakości, bezpieczeństwa i serwisu – dodawał Frank Müller.

Nowy podział na dwie linie produktowe: Linia „Xcellence” i Linia „Classic”

W niedalekiej przyszłości STILL ma oferować dwie linie produktów, które są precyzyjnie dostosowane do indywidualnych wymagań klientów: to „Xcellence Line” i „Classic Line”.

Linia Xcellence oferuje najbardziej zaawansowaną technologię do wymagających zastosowań, wysoce zróżnicowaną i dającą możliwość dostosowania do potrzeb klienta. Osią tej linii będzie przyszła seria RXE, następna generacja elektrycznych wózków widłowych. Będzie ona stopniowo zastępować istniejącą serię RX we wszystkich klasach udźwigu i według STILL wyznaczać nowe standardy w zakresie efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju. W przypadku pierwszego kryterium nowy RXE 10-16C już teraz wiedzie prym. Możliwe jest w nim np. przeprowadzenie cyklu DIN EN 16796 w taki sposób, że zużycie energii jest do 17%, niższe niż było to osiągalne w przypadku jego poprzednika, modelu RX 50 – pomimo większej masy pojazdu. Ponadto poszerzona ma zostać oferta produktów z zakresu techniki magazynowej.

Linia Classic natomiast oferuje rozwiązania podstawowe, skupiając się na wartościach wynikających przede wszystkim ze standaryzacji, szybkiej dostępności i atrakcyjnej ceny. Dzięki linii Classic firma z Hamburga chce bardziej precyzyjnie odpowiedzieć na potrzeby grup docelowych i rynków, w których do tej pory odgrywała niewielką rolę. STILL oferuje już produkty z zakresu techniki magazynowej oraz wózki widłowe napędzane silnikiem spalinowym ze skrótem C w nazwie. Ten asortyment ma być sukcesywnie rozszerzany do uzyskania pełnego portfolio produktów.

Automatyzacja sposobem na uzupełnienie braków kadrowych

Oprócz chęci posiadania prostszych produktów i rozwoju portfolio z zakresu techniki magazynowej, STILL odnotowuje rosnące zapotrzebowanie wśród swoich klientów na szybkie we wdrożeniu rozwiązania automatyzacji, które są skalowalne. Trend ten jest napędzany przez ciągły niedobór wykwalifikowanych pracowników, który niekiedy ma mocniejszy wpływ na intralogistykę niż na inne branże.

Inteligentne rozwiązania w zakresie automatyzacji mają pomóc w wypełnieniu tych luk. Wyzwanie polega na tym, że istniejąca struktura magazynowa jest często zbyt ograniczona, aby wprowadzić później automatyzację. STILL chce temu zaradzić za pomocą inteligentnych rozwiązań typu brown-field: samouczących się wózków przemysłowych, które radzą sobie w niekorzystnych warunkach oraz inteligentnego rozdzielenia transportu poziomego i pionowego za pomocą tzw. żółwików oraz wózków AGV, przeznaczonych do operacji mieszanych.

Nowoczesne technologie napędowe

Kolejnym ważnym obszarem działania firmy STILL są nowoczesne technologie napędowe. W ciągu ostatniej dekady rozwiązania z napędem wyłącznie elektrycznym stopniowo zyskiwały uznanie dla wózków widłowych wszystkich klas udźwigu, zwłaszcza że ich wydajność dorównywała, a nawet przewyższała osiągnięcia porównywalnych wózków spalinowych. STILL jako przykład podaje swój elektryczny wózek widłowy RX 60, który eksperci określili już jako „zabójcę silników spalinowych”.

Jeśli chodzi o napęd elektryczny, STILL nadal stawia na kilka głównych rozwiązań. Po pierwsze, technologia litowo-jonowa ma być wciąż rozwijana, między innymi dzięki dostępnym już ładowarkom pokładowym, które umożliwiają eksploatację wózków bez konieczności wymiany baterii. Poza tym swoją rolę odgrywać będzie nadal efektywna kosztowo i sprawdzona technologia kwasowo-ołowiowa.

Inteligentne ładowarki zmniejszają koszty energii

Sytuacja na rynku energii i paliw płynnych zwiększa impuls do szybszego przechodzenia na floty napędzane w zdecydowanej mierze elektrycznie. Jednak większa liczba pojazdów elektrycznych prowadzi również do zwiększenia liczby procesów ładowania. Technologia Li-Ion oznacza, że więcej procesów ładowania może odbywać się w tym samym czasie – zwykle przy zakończeniu każdej zmiany lub po zakończeniu pracy – co niesie ryzyko kosztownych skoków mocy w zakładach. W trakcie konferencji producent deklarował, iż chce wspierać swoich klientów inteligentnym zarządzaniem energią. Nowe ładowarki mają więc pomóc w rozsądnym kontrolowaniu procesów ładowania, rozkładając obciążenia równomiernie, tym samym zmniejszając występowanie jednorazowych skoków poboru mocy. Według STILL umożliwia to uzyskanie znacznych oszczędności z tytułu kosztów energii elektrycznej, przy zachowaniu pełnej dostępności wózków widłowych.

Uruchomienie własnej produkcji ogniw paliwowych

Bardzo innowacyjnym filarem jest technologia ogniw paliwowych Fuel Cell, w której STILL widzi duży potencjał w obliczu obecnych kryzysów. Po prawie 20 latach doświadczeń w różnych projektach związanych z ogniwami paliwowymi, firma planuje w przyszłym roku oddać do użytku własne 24V ogniwo do wózków magazynowych – produkowane w Hamburgu. Dzięki temu STILL stanie się producentem oryginalnego wyposażenia na rynku europejskim z własną produkcją ogniw paliwowych. Cel jest jasny – w przyszłości klienci mają otrzymywać od firmy nie tylko wózek przemysłowy, ale także ogniwo paliwowe i odpowiedni serwis – wszystko z jednego źródła.

Studium koncepcyjne: pierwszy cyrkularny wózek widłowy

Przedstawiciele STILL podkreślali to, iż obserwują zwiększone zainteresowanie w środowisku biznesowym w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju wraz z wprowadzaniem coraz bardziej rygorystycznych wymagań prawnych. Dostawcy są bowiem częściej włączani do strategii zrównoważonego rozwoju swoich klientów, którzy wymagają przedstawienia istotnych dowodów, takich jak np. pozytywny ranking EcoVadis. Również w tym zakresie firma STILL chce udzielić odpowiedzi na potrzeby za pomocą spójnej strategii cyrkularnej.

Strategia ta opiera się na konsekwentnym unikaniu tworzenia odpadów oraz recyklingu zasobów we wszystkich obszarach, które mają związek z tworzeniem, użytkowaniem i recyklingiem produktu. W ramach tej strategii firma z Hamburga przedstawiła studium koncepcyjne. Jak podaje STILL, kolejny elektryczny wózek widłowy RXE ma być pierwszym urządzeniem, które od samego początku zostało zaprojektowane z uwzględnieniem podejścia cyrkularnego – od projektu, poprzez łańcuch dostaw, aż do produkcji i wreszcie do użytkowania przez klienta. Planowane oszczędności pod względem emisji dwutlenku węgla podane w studium są rzeczywiście obiecujące i na tym etapie wyglądałyby następująco: 15% w łańcuchu dostaw, 50% w produkcji, 25% w użytkowaniu.

Inteligentny serwis – kluczowe rozwiązanie

Docelowo STILL chce przyjąć inteligentne podejście do serwisu. Jak to definiują przedstawiciele producenta? Gdy przyjrzeć się potrzebom klientów intralogistycznych, staje się jasne, że chodzi o coś więcej niż tylko naprawy i części zamienne; chodzi o opłacalność i ekologię całego przepływu materiałów.

A to można zoptymalizować tylko dzięki gruntownie przemyślanej ofercie serwisowej: maksymalna dostępność, krótkie czasy przestojów lub konserwacji, jeśli to możliwe – tylko jedna osoba kontaktowa, szybko dostępni technicy serwisowi, fachowe doradztwo w zakresie doposażenia – umożliwia to inteligentna organizacja serwisu posprzedażowego STILL.

Usługi, które wykraczają poza własną markę

Bycie inteligentnym w biznesie oznacza również myślenie poza własną marką. Przykładowo, kluczowi klienci powinni coraz częściej otrzymywać porady i wsparcie niezależnie od marek. Wielu z nich eksploatuje floty mieszane i potrzebuje kompleksowego doradztwa. Właśnie to chce zaoferować STILL swoim klientom. Celem jest wykorzystanie inteligentnych narzędzi analizy floty, aby pokazać klientom, jak mogą je eksploatować z maksymalną wydajnością: od optymalnego wykorzystania pojazdów po zarządzanie energią i optymalizację floty.

– Tworzymy inteligentne rozwiązania intralogistyczne. Razem. To motto, pod którym STILL łączy swoje dążenia – mówi Frank Müller. – Inteligentne rozwiązania są dokładnie tym, czego potrzebują nasze rynki. I dzięki temu przeniesiemy naszą ponadstuletnią historię w nową erę, wspólnie z naszymi klientami.

Autor: Redakcja

Zdjęcia: STILL / Redakcja